Méregdrága a képzés, miközben alig van pilóta

Nem kell különleges képesség ahhoz, hogy valaki repülőgépet vezessen: kitartás, elhivatottság és súlyos anyagi vállalások mellett szinte bárkiből lehet pilóta.

Bodacz Péter
2018. 01. 16. 4:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha a légitársaságok jelentős pilótahiánnyal küzdenek, még mindig komoly összeget kell fizetnie annak, aki kapitány szeretne lenni. Az alapoktól kezdve egy Boeing–737-es vagy Airbus–A320-as vezetésére jogosító típusengedély megszerzéséig egy lakás árát emészti fel a képzés. Cserébe viszont már egy kezdő elsőtiszt (másodpilóta) nettó egy-kétezer eurót keres havonta, ugyanakkor a bérek a repült órák függvényében gyorsan emelkedhetnek akár ennek többszörösére is, a kapitányi fizetések pedig hat–nyolcezer euró körül vannak. – A légitársaságok folyamatosan frissítik, illetve bővítik flottáikat, így a megfelelő képzettséggel rendelkező pilóták gyorsan munkához juthatnak – fejtette ki lapunknak a charterjáratokat üzemeltető Travel Service magyarországi főpilótája.

Szakács Gábor szavai szerint ma már a légitársaságok is részt vesznek az adott típusokra való kiképzésben, ám ennek előfeltétele, hogy a jelentkező rendelkezzen kereskedelmipilóta-engedéllyel. Ennek megszerzése képzőhelytől függően 30 ezer euró, azaz közel 10 millió forint körül van, míg a különböző géptípusokra érvényes jogosítvány további 20 ezer euróba kerül.

Mint Szakács Gábor rámutatott, már több pilótaiskola is tevékenykedik hazánkban, amelyek nagyon magas színvonalú képzésben részesítik a növendékeket. De képez pilótákat a Nyíregyházi Főiskola, illetve a Budapesti Műszaki Egyetem kínálatában is van pilótaképzés, igaz, állami finanszírozás nincs, de van lehetőség arra, hogy a tanulók diákhitelből rendezzék a költségeket. A főpilóta szavai szerint egyébiránt ma már nem kell különleges képesség ahhoz, hogy valaki repülőgépet vezessen: kitartás, elhivatottság, valamint súlyos anyagi vállalások mellett szinte bárkiből lehet pilóta.

A Travel Service főpilótája beszélt az európai légi forgalmi piacot érintő átalakulásokról is. Mint fogalmazott, ugyanaz zajlik most az öreg kontinensen, mint 15 éve az amerikai piacon: a gyengébb lábakon álló légitársaságok bedőlnek, és több cég inkább összeolvad. Ennek következtében néhány éven belül öt-hat meghatározó vállalat lesz az európai piacon is. A fapadosok térhódításával komoly átalakuláson ment át a társaságok szolgáltatási portfóliója is, ma már az a meghatározó, hogy minden egyes szolgáltatási elemért – a poggyászkezelésért, a fedélzeti ételért-italért vagy épp a vészkijárati üléssorok nagyobb lábtereiért – külön kell fizetni, miközben az utaztatásért kért összeget alacsonyra szorítják.

A csehországi bejegyzésű Travel Service jellemzően utazási irodákat szolgál ki charterjáratok üzemeltetésével. A társaságnak jelenleg 36 gépe van, de az idén négy vadonatúj Boeing 737 MAX-szal bővül a flotta. A fejlesztéssel kapcsolatban Szakács Gábor kifejtette: az új típusok 15 százalékkal gazdaságosabbak, mint a régebbi 737-esek, és fenntartási költségeik is lényegesen alacsonyabbak. – Egy charterfeladatokat ellátó légitársaságnak az jelenti a legnagyobb kihívást, hogy a nyári szezonban maximálisan kihasznált kapacitásokat az ősztől tavaszig tartó, szezonon kívüli időszakban is lekössék – közölte.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) előzetes adatai szerint a korábban vártnál is jobb évet zárhat a globális légi forgalmi piac 2017-ben. A szervezet még decemberben közölt becslése alapján a légicégek nyeresége az év végére a korábban becsült 31,4 milliárd helyett 34,5 milliárd dollár (9177 milliárd forint) lehet. 2018-ban pedig a 38,4 milliárd dollárt is elérheti az összeredmény, ami új rekord lenne. Az IATA arra számít, hogy a jövőre várható többletbevételt a légitársaságok zöme új gépek beszerzésére költi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.