A magyar gazdaság felzárkózásához szükség lenne erős hazai tulajdonú, exportképes cégekre. Ráadásul végterméket gyártókra, mivel azok nyereségessége az erőfölény miatt általában magasabb, mint a beszállítóké.
Ehhez képest a magyar kkv-szektor meglehetősen kevés figyelmet kap a közvitákban. Mit tudunk róla? Keveset.
Tudjuk például, hogy a hazai szektor szerény méretű. A rendszerváltás utáni évtizedek kormányai olyannyira a multik helyzetbe hozására koncentráltak, és közben olyannyira elhanyagolták a hazai szektort, hogy mire a Matolcsy-féle jegybank elindította a növekedési hitelprogramot, már alig maradtak hazai kkv-k, amelyek igénybe vehették. A Concord MB Partners 2017-es összesítése szerint a hazai tulajdonú, nem tőzsdei, nem pénzügyi cégek mindösszesen 1859 milliárdnyi cégértéket testesítenek meg. Összehasonlításul: az OTP tőzsdei kapitalizációja egyedül 2927 milliárd forint, a Molé 2639 milliárd.
A hazai cégek százas listáján a legnagyobb értékű vállalat 139 milliárdot ér, a lista legalján mindösszesen 6,5 milliárdos értékű cég szerepel. Összesen három darab 100 milliárdnál nagyobb vállalkozást találtak, 25 milliárd felett is csak tizenhat hazai van. És ebben a tizenhatban feltűnik kaszinócég ugyanúgy, mint pornóra szakosodott
A hazai tulajdonú vállalkozások érték szerint 44 százalékban a Közép-Magyarország régióban, azaz Budapesten és vonzáskörzetében találhatók. Kisebb, de még regisztrálható jelenlétük van az Észak-Alföldön (16 százalék), a Közép-Dunántúlon (15) és a Dél-Alföldön (13). Az talán senkit nem lep meg, hogy szinte egyáltalán nincsenek jelen Észak-Magyarországon (5) és a Dél-Dunántúlon (2 százalék), hiszen ezek amúgy is Magyarország és egyben az Európai Unió legfejletlenebb térségei közé tartoznak. Az azonban megdöbbentő, s talán a multik kiszorító hatását mutatja, hogy a magyar viszonylatban fejlett Nyugat-Dunántúlon mindösszesen a hazai vállalkozások 4 százaléka található cégérték szerint!
Lesújtó adat, hogy a hazai cégek (árbevételre vetített) exportaránya még a legnagyobb és legexportképesebb iparágban, az ipari termelésben is csupán 52 százalék. Az egyébként is szerény méretű szolgáltatások területén ez az arány csupán 20 százalék, a szintén csekély méretű média és tech szektorban 19, az építőiparban mindösszesen 3 százalék. Mindez azt mutatja, hogy a hazai tulajdonú vállalatok nem használják ki azt a hatalmas lehetőséget, hogy a tízmilliós magyar helyett immáron félmilliárdos európai piac áll nyitva előttük.