Az Északi-sarkról zúdítanák ránk a kínai termékeket

Ha megvalósul a sarki selyemút nevű kezdeményezés, még közelebb kerülhet Európa Kínához.

Majláth Ronald
2018. 02. 03. 15:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi van közelebb Kínához, Európa vagy Ázsia? Ha a Föld térképére nézünk, azonnal rávágjuk: Európa! Csakhogy a tengeri kereskedelem világában korántsem ennyire egyértelműek a távolságok, ezért érdemes inkább időben mérnünk azokat. Ezzel a mércével már egészen más választ kapunk: Sanghajból Los Angelesbe kevesebb mint két hét alatt érkezik meg egy teherszállító hajó, ugyanis a Csendes-óceánon nincs semmiféle csatorna vagy ellenőrzőpont, ami lassítaná az átkelést.

A Sanghajból induló hajóknak ugyanakkor több mint hét hétre – egész pontosan 50 napra – van szükségük ahhoz, hogy elérjenek a hollandiai Rotterdamig. Ez nem meglepő, mert ehhez egész Délkelet-Ázsiát meg kell kerülni, onnan be kell hajózni a Vörös-tengerre, majd a Szuezi-csatornán át a Földközi-tengerre, s végül a Gibraltári-szoroson gyakorlatilag egész Európát meg kell kerülni a célvárosig.

Ezt az útvonalat rövidítené le most Peking, amely a múlt héten tette közzé hivatalos Északi-sarki stratégiáját. Annak ellenére, hogy

Kína nem sarkvidéki állam – még a legészakibb pontja is 1500 kilométerre fekszik az északi sarkkörtől –, egyre aktívabb szerepet vállal ebben a régióban, olyannyira, hogy 2013-ban megfigyelő tag lett az Északi-sarkvidéki Tanácsban,

ami a sark menti országokat tömöríti. Kínának ugyanis kereskedelmi szempontból különösen fontos ez a térség, így a mostani tervezetet a már létező Egy övezet, egy út (OBOR) nevű gazdaságpolitikai stratégiába illesztették be. A számítások szerint az eddigi hagyományos Kína–Európa tengeri útvonalat a sarki selyemúton 30 nap alatt tehetnék meg a hajók, ami ugyan még mindig elmarad a Sanghaj–Los Angeles távolságtól, mégis 40 százalékkal kevesebb időbe kerül majd, mint az eddigi út. Ráadásul a lerövidített útvonal kevesebb üzemanyagot igényelne, ami tovább csökkentené a költségeket.

Hogy minderről a kínaiak most már komolyan gondolkodnak, azt a globális felmelegedés tette lehetővé. Az oroszok már a szovjet időkben is dolgoztak az északi szállítmányozás kérdésén, a jégtörőik ideiglenesen meg is nyitották az utat Szibériától Oroszország európai területéig. Csakhogy

egy tengeri útvonal fenntartása – amelyen gyakorlatilag állandóan törni kellett volna a jeget – annyira drága lett volna, hogy gyorsan letettek a tervről.

Amikor a globális felmelegedés eredményeként fogyni kezdett a sarkvidéki jég, az oroszok ismét elővették a régi terveiket, 2013-ban még egy hatóságot is kijelöltek az északi hajózás felügyeletére. De a kínaiak is kapva kaptak az alkalmon, olyannyira, hogy mostanra már kezdeményező szerepet kívánnak játszani a gigantikus projektben, ami ha sikeresen megvalósul, még erősebben bevonja az ázsiai óriást a világkereskedelembe.

A sarki selyemút előtt azonban még számos akadály tornyosul, aminek megoldása most egyre sürgetőbbé válik. Mindenek előtt a kínai–japán kapcsolatokat kellene rendezni, ugyanis a két országnak a mai napig vannak tengeri vitái. Habár Kína és Dél-Korea viszonya korántsem volt feszültségmentes az elmúlt időszakban, múlt év októbere óta már számos területen előrelépés történt.

A legnagyobb problémát viszont kétségtelenül Észak-Korea jelenti. Phenjan az elmúlt időszakban számos rakétakísérletet hajtott végre a Japán-tenger felett, vagyis ott, ahol a „sarki selyemút” keleti szakasza húzódna.

Így az észak-koreai rakétaválság megoldásában is előrelépésekre lenne szükség, amelyben ráadásul az Egyesült Államok is a főszereplők között van. Vagyis a mostani projekthez egy sor olyan geopolitikai vitát kellene rendezni, amelyek már hosszú ideje fennállnak, hiszen ezeknél nem minden szereplőnek állt érdekében a megoldás. Mivel az északi selyemút Észak-Koreának is pénzt hozhatna, most a phenjani vezetés is érdekeltté válhat a konfliktusok békésebb rendezésében.

Nem kétséges ugyanakkor, hogy a tervezett útvonal jövője elsősorban a kínai–orosz kapcsolatoktól függ majd. Habár Peking és Moszkva viszonya jelenleg felhőtlen, a későbbiekben az előbbit félelem töltheti el amiatt, hogy az oroszok rendkívül érdekeltek az útvonal ellenőrzésében. Arról nem is beszélve, hogy a sarki selyemút sikere igen nagy mértékben azon múlik, Moszkva mennyire lesz hajlandó áldását adni a szabad kereskedelemre ezen az útvonalon.

Ám korántsem örül mindenki a most megszületett terveknek. A klímaváltozásért aggódók arra figyelmeztetnek, hogy az új hajózási útvonal nyomán új környezetszennyezési útvonal is húzódni fog. És bár a legtöbben elismerik, hogy a jelenlegi, Szuezi-csatornán keresztül vezető útnál ez jóval rövidebb lenne – így kevesebbe szennyezéssel járna –, rendre felvetik, hogy hiába hajózható az év egyre több napján a térség, a védtelen hajók még így is könnyen áldozatává válhatnak egy úszó jégtáblának. Kína mindenesetre most mindent megtett azért, hogy megnyugtassa a környezetvédőket. Azt ígérik, meg fogják védeni a sarkvidék természeti környezetét és ökológiai rendszerét, és tiszteletben tartják majd az itt élő őshonos népek történelmi hagyományait is. Figyelembe véve azt, hogy a kínai környezetszennyezés mértéke az egész földön ismert – az ázsiai ország jelenleg a világ legnagyobb szén-dioxid-kibocsátója –, túl sok reményük ezeknek az arktiszi övezetben élő népeknek azért mégsem lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.