Hiába az ellenőrzés, nem szűnnek a ferihegyi fosztogatások

A Celebi által kiszolgált járatok esetében vetődött fel a legtöbb lopás. Az őrök és a takarítók is benne vannak?

Bodacz Péter
2018. 02. 10. 6:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden jel szerint sem az internetes közvélemény felháborodása, sem a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) soron kívüli ellenőrzése nem vezetett eddig eredményre a repülőtéri poggyászkifosztások terén. – Mire megérkeztem Dohába, a táskám nyitva volt. Szétszabdalták, és kiloptak belőle pár dolgomat. És vajon honnan indultam? Budapestről – írta ki Facebook-oldalára tegnap Babos Tímea. A teniszező által posztolt eset megerősíti lapunk azon repülőtéri berkekből származó értesülését, hogy vannak járatok, melyeket különösen kedvelnek a tolvajok. Az egyik ilyen minden valószínűség szerint a Qatar légitársaság Budapest–Doha járata: a múlt hét végén, azaz Babos esete előtt már napvilágot látott a 444.hu-n olyan utasbeszámoló, amely szerint a Budapestre érkezés után 40 percet kellett várni a csomagokra, melyek között volt olyan, amelyet felnyitva, átkutatva vehetett át az utas. De pontosan ugyanezt tapasztalta nemrég lapunk munkatársa is, szintén a Qatar járatán.

Repülőtéri forrásaink szerint a csomagkifosztások közkedvelt célpontjai még a Budapest és valamelyik nyugat-európai nagyváros között közlekedő járatok. Ezt szintén alátámasztják a közelmúltban napvilágot látott esetek: alig egy hete a Ryanair Dublin–Budapest járatának utasai számoltak be arról, hogy meglopták őket, néhány hónappal ezelőtt pedig a Flybe Budapest–London járatának utasai jelezték, hogy bőröndjeiket feltúrták, ruháikat összevérezték.

Informátoraink szerint a csomagokat mindig a csomagrakodó munkások fosztják ki, mégpedig jól szervezetten. A piszkos munka már a repülőtér épületében, a csomagok szortírozásakor megkezdődik, ám a nagyja vélhetően a repülőgépek csomagterében, rejtve zajlik, ahol négyen pakolnak – egyikük a gép mellett, hárman a gép hasában. A napvilágra került esetek alapján pedig az is látszik, amely földi kiszolgálást végző cégek munkásai lehetnek a leginkább érintettek, magyarán mely társaságok a leggyengébbek a vagyonbiztonság garantálásában: a Ryanairt és a Qatart egyaránt a török Celebi szolgálja ki, mely a ferihegyi földi kiszolgálási piacon a legnagyobb. A Flybe budapesti partnere a brit hátterű Menzies. Visszaélések azonban nem zárhatók ki az állami Malév Ground Handling (MGH) és a magyar hátterű Budport esetében sem, ezért mind a négy céghez eljuttattuk a botrány kirobbanása miatt is indokolt kérdéseinket.

A Celebi szerint számos biztonsági intézkedést vezettek be az elmúlt években, ám ezeket nem részletezték. A jelent illetően közölték, vizsgálják az utaspanaszokat, de további információval nem szolgálhatnak. A Budport azt írta, sem a munkásai, sem alvállalkozóik nem érintettek a poggyászok kifosztásában, működésük elmúlt öt évében egyetlen esetben sem vetődött fel gyanú a társaság alkalmazottaival szemben. Ezt azzal érik el, hogy saját emberekkel felügyelik a rakodási folyamatokat és az alvállalkozók munkáját. A Menzies csak az NFM hatósági ellenőrzése után kíván kommunikálni, az MGH pedig nem reagált megkeresésünkre. Nevük elhallgatását kérő repülőtéri dolgozók arról is beszámoltak: a lopásokban mindenki benne van, beleértve a fedélzeti ellátmányt (catering) biztosító dolgozókat, de még a fegyveres biztonsági szolgálat embereit is. Utóbbiak dolga, hogy a gépen felejtett holmit tüntetik el. – Aki nem vesz részt, megfélemlítik vagy feljelentik lopásért – tette hozzá egyik informátorunk. Lapunk három napja elküldte kérdéseit a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság kommunikációjáért felelős Országos Rendőr-főkapitányságnak is, ám válasz nem érkezett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.