Jogsértőnek ítélte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Telenor Magyarország Zrt. összehasonlító reklámját. A GVH közleményében azt írja: a Telenor percenkénti 9 forintos csomagjának népszerűsítésekor a tárgyilagosságot mellőzve hasonlította össze rádióreklámjában és dinamikus bannerén saját opciójának és a Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt. (Vodafone) Tuti tarifacsomagjának árát 2016 októberétől 2017 februárjáig. A jogsértésért 78 millió forint bírságot szabott ki a GVH.
A GVH először azt vizsgálta, lehet-e szó összehasonlításról, mert sem a versenytárs, sem termékének neve nem szerepelt a reklámokban. Úgy ítélték meg, hogy a közvetett felismerhetőséget tekintve a reklámok tartalmán túl különös jelentősége van annak, hogy mikor és milyen reklámkörnyezetben, illetve milyen fogyasztói közegben történik az összehasonlítás: a vizsgált reklámkampány ugyanis egy versenytárs termékének rendkívül intenzív kommunikációs kampányára reagált, így a fogyasztók már megismerhették e versenytárs termékét és annak árát is.
A GVH szerint a közvetett összehasonlítás a rádióreklám és a dinamikus banner esetében állt fenn, mert e reklámokban szerepelt utalás a relatív árelőnyre és a versenytárs termékének beazonosítását lehetővé tevő valamely jellemzőre is. A többi, szintén vizsgált reklámeszköz esetében a GVH arra a következtetésre jutott, hogy a fenti feltételek teljesülése kétséges volt, ezért ezekkel összefüggésben megszüntette az eljárást.
A rádióreklám és a dinamikus banner esetében viszont megállapította, hogy a Telenor a tárgyilagosságot nélkülözve hasonlította össze saját, előfizetéshez kötött opciója és az önállóan elérhető Vodafone Tuti tarifacsomag árát. A GVH szerint nem lehet tárgyilagos egy összehasonlítás, amelyben az egyik (perc)díj önmagában, korlátozás és feltételek nélkül érhető el (mivel tarifacsomagról van szó), a másik (perc)díj viszont korlátozott és előfeltételektől függ (mivel perccsomagról van szó).
A GVH ebben az ügyben is új bírságközleményét alkalmazta a bírság meghatározásakor. A bírság alapösszegét mintegy 50 százalékkal növelte, mivel a Telenor ellen az elmúlt 10 évben több, elmarasztaló döntés is született kismértékben hasonló magatartások miatt.
A Telenor Magyarország Zrt. MTI-hez eljuttatott álláspontja szerint az „1 perc 9 Ft” feltöltőkártyás termékkel kedvező feltételeket kínáltak az ügyfeleinknek. A reklámkampányban az ügyfelek figyelmét a fontos, valós előnyökre, a kedvező ár-érték arányra hívták fel, amikor hangsúlyozták, hogy a csomagajánlattal 9 forintos percdíj érhető el.
Kiemelték, hogy mint minden más alkalommal, ebben a kampányban is különös figyelmet fordítottak a vásárlók részletes, pontos és jogszerű tájékoztatására. Kifejtették: a mobilszolgáltató fontos feladata, hogy a versenytársaiknál előnyösebb, az ügyfelek számára minél kedvezőbb ajánlatokat dolgozzon ki. Ez az egészséges piaci verseny velejárója, és végső soron az ügyfelek érdeke – tették hozzá.