– 2010 előtt azt ígérték, hogy kevesebb adófajta lesz, és most 58-féle van. Ön szerint hol kellene csökkenteni adót?
– Versenyképességi szempontból a munkáltatói adóteher, illetve az iparűzési adó lenne a meghatározó. Ez a két legneuralgikusabb pontja a rendszernek.
– Ön pénzügyminiszterként 2002-ben a 25 százalékos áfát is magasnak tartotta, a mostani 27 százalékos nem túl magas?
– Ha szociális szempontokat nézünk, akkor magas, de ha azt nézzük, hogy az áfa a legjobb bevételtermelője a költségvetésnek, akkor viszont működtethető. Biztos nem vinném le 20-ra vagy 15-re. Ha nagyon megnő a költségvetés mozgástere, lehet, hogy a 27-ről érdemes lenne 2-3 százalékponttal csökkenteni. De nem ez az első szempont, ha a gazdaság versenyképességét akarjuk növelni. Az áfának az a szépsége, hogy az úgy olvad bele a rendszerbe, hogy az emberek nem is látják mint közvetlen terhet.
– Önök annak idején úgy tervezték, hogy 2008-ban csatlakozzunk az eurózónához, ehhez mostanra a szükséges kritériumokat teljesítettük, mégis úgy tűnik, mintha mégse akarnánk belépni.
– Az lenne az érdekünk, hogy minél gyorsabban csatlakozzunk az eurózónához. Az európai folyamatokban a magországok a meghatározóak. Az ország versenyképessége szempontjából is fontos lenne, mivel költségmegtakarítást is eredményezne, ha csatlakoznánk. Az üzleti életben sokan azt mondják, hogy ők már ma is odatartoznak. Rengeteg olyan cég van, amelyek már az eurót használják a pénzügyi folyamataikban, habár a béreket nyilván még forintban kell fizetniük. Az üzleti szféra egyre inkább tolja az euró felé az országot, egyre jobban integrálódunk az európai gazdaságba, függetlenül attól, hogy a politikusok mit gondolnak erről. Bármilyen nyitást is hirdettek meg itt az elmúlt években, az látszik, hogy a magyar gazdaság leginkább Nyugat-Európához tartozik, annak is a német, osztrák, északolasz szférájához, ahhoz a régióhoz, amelyhez már ezer éve is leginkább közünk volt. Ezek az országok pedig eurót használnak.
– Vajon miért nem igyekszünk csatlakozni, mi lehet ennek az oka?
– Alapvetőn politikai okokra tudok gondolni, de ezt azoktól kell megkérdezni, akik ez ügyben ma döntési kompetenciával rendelkeznek. Nyilván szuverenitási kérdés is ez, hiszen amíg saját fizetőeszköze van egy országnak, addig a kormánynak és a jegybanknak vannak bizonyos gazdaságpolitikai eszközei. Abban a pillanatban, ahogy az euróhoz csatlakoztunk, már nem lehet például le- vagy felértékelni a forintot.
– Mennyire hoz minket hátrányos helyzetbe, ha nem csatlakozunk az uniós ügyészséghez?
– Ez azokhoz az elemekhez tartozik, amik egyértelműen azt mutatják, hogy az ország vezetése nem az európai fősodorban kívánja elképzelni Magyarországot. A bürokrácia állapota, a korrupció szintje mind olyan jelzések, amik nem erősítik a befektetési kedvet Magyarország iránt. És ezért hiába nagyon kedvező a nemzetközi környezet, hiába kapunk nagyon sok pénzt az Európai Uniótól, hiába nőtt meg a költségvetésnek is jelentősen a mozgástere az elmúlt években, ennek ellenére nem tudjuk ezt a gazdasági növekedési lehetőséget kihasználni, és gyakorlatilag a régióhoz képest folyamatosan van egy leszakadásunk.
– A korrupció tényleg olyan súlyú, mint ahogy az megjelenik a médiában, és tényleg elriasztja a befektetőket?
– Amikor egy befektető dönt, hogy egy beruházást Krakkóba, Kassára vagy Miskolcra vigyen, akkor nagyon sok tényezőt néz, köztük a korrupciót is. Ha nincs elég munkaerő, akkor bármennyi lehet az adó vagy bármekkora állami támogatásra is lehet számítani, nem fogják odavinni a beruházást, és akkor se, ha nem közelíthető meg a telephely. De ha a logisztikai és üzleti feltételek teljesíthetők, akkor nyilvánvalóan már az adómérték, a támogatási mérték a meghatározó, de számítanak ezek a puha dolgok is. Az egészen biztos, hogy azok a cégek, amelyek megégették magukat, azok nem feltétlenül befelé, hanem sokkal inkább kifelé mennek az országból. Egy múlt heti hír a Telenorról szól. Természetesen ahhoz semmi köze nem volt a magyar kormány „norvégozásának”, hogy a Telenor a Balkánon eladta az érdekeltségeit, de egy időszakban elég sokat norvégozott ahhoz, hogy lehet, hogy pont ez volt az a hajszál, amiért végül is úgy döntöttek, hogy a magyar érdekeltségüket is eladják. Nem az történt tehát, hogy sokat norvégozott a kormány és másnap eladta a Telenor a magyar cégét, de amikor előállt egy olyan helyzet, hogy a régióban más okokból megvált elég sok cégétől, akkor végül is a magyarországi cég is felkerült erre a listára. Hogy volt-e köze ennek a norvégozáshoz, fogalmam sincs. Azt viszont tudom, hogy a Telenort nagyon zavarta a telekommunikációra kivetett különadó. Biztos vagyok benne, hogy ez a tényező is az eladás melletti érveket erősítette. De nem jó jel, hogy egy ilyen komoly reputációval rendelkező multinacionális cég nem befelé jön az országba, hanem inkább kifelé megy. Egy ilyen szintű cégnek a K+F-költségvetése lehet, hogy nagyobb, mint amennyit egy ilyen szakterületre az ország költeni képes. Mivel ők ebben az iparágban szakértők, lehet, hogy jobban tudják követni a világ folyamatait ebben az ágazatban, ahol rohamos a fejlődés akár a készülékek, akár a szolgáltatások szintjén. Én nem örülök annak, hogy Magyarországról kimegy a Telenor. Nem ismerem az új tulajdonost, fogalmam sincs, hogy szakmailag milyen, ez nem vele szembeni ellenérzés. De ha egy ilyen nagy komoly szakmai befektető kivonul az országból, az nem jó jelzés. (Az interjú készítésének időpontjában még nem volt ismert az új tulajdonos személye. A szerk.)
– Helyes döntésnek tartja-e, hogy a pénzügyi felügyeletet a jegybank alá szervezték?
– Szakmailag semmi gond nincs azzal, hogy a felügyelet a jegybanknál van. Lehet jól csinálni a jegybankban, és lehet rosszul csinálni függetlenül a jegybanktól. A világban, főleg Európában van egy olyan tendencia, hogy a jegybankok egyre inkább kiterjesztik a tevékenységüket a pénzügyi stabilitás érdekében a pénzügyi felügyelet irányába. Van egy olyan felfogás, amely azt mondja, hogy a pénzügyi intézmények felügyeletét vegyük el a kormánytól, mert a kormány nem biztos, hogy hatékonyan működik, és lehet, hogy politikailag is befolyásolt lesz a felügyelet. A kormány emiatt kevésbé tudja hatékonyan ellenőrizni a szektort, és ezért tegyük inkább a független jegybankhoz, amelynek még előnye az is, hogy a jegybank mindig közel volt a pénzügyi szektorhoz, a jegybankban dolgozók jelentős része valamikor a bankszektorban dolgozott. De ha a kormány jól és hatékonyan működik, akkor a kormány alatt is lehet a felügyelet hatékony. A kérdés egyébként, hogy a jegybank mennyire független a kormánytól, és ebből következően, vajon a felügyelet is tényleg független-e a kormánytól.
– Sokan úgy gondolják, hogy a pénzügyi felügyeletet is felelősség terheli a Quaestor és a Buda-Cash brókercégek botrányáért.
– Azt gondolom, súlyos rendszerhiba történt a felügyeletek részéről. Nem feltételezem, hogy bármely felügyeleti vezető ez ügyben korrupt lett volna vagy hogy megvették volna őket. Utólag mindenki azt mondja, hogy itt volt a szemünk előtt, mindenkinek látni kellett volna. Például a Quaestornak a nyilvános mérlegeiben feketén-fehéren látszott, hogy az nem egy fenntartható üzleti modell volt. A felügyeletnek ezt érzékelnie kellett volna. A Buda-Cashnél is pár keresztellenőrzéssel pillanatok alatt ki kellett volna bukni, hogy baj van. Valószínűleg rendszerhiba volt. Most is vannak olyan szereplők a piacon, akiknek esetében felmerülhet az, hogy a jegybanki felügyelet nem feltétlenül egyenlő módon vizsgálja őket. Látom ennek a veszélyét. A pénzügyi válság idején a magyar adófizetőknek egy fillérjébe sem került az, hogy a magyar bankokat menteni kellett, mert ezt kifizették az osztrák, az olasz és a bajor anyabankok és a mögöttük álló adófizetők. Azokat a magyar bankokat, amelyek súlyos veszteségeket szenvedtek el a devizahitelezés, az ingatlanprojektek miatt, azokat mind megsegítették az anyabankjaik, több milliárd eurós összeget fizettek ki erre. A szlovén gazdaság is majdnem abba rokkant bele, hogy a remek állami bankrendszeréről kiderült, hogy súlyosan veszteséges, és őrült pénzeket kellett beleölni a szlovén államnak, a szlovén költségvetésnek, hogy megmentse a szlovén bankokat. Magyarországon vannak olyan új bankok, amelyeknek már olyan új tulajdonosai vannak, akiknél a tőkeerő nem összehasonlítható mondjuk egy osztrák, egy olasz, belga, német nagybank tőkeerejével. Tehát ha véletlenül ezekkel a most már magyar tulajdonban lévő bankokkal valami probléma lesz, és azért a bankokra 10-15-20 éves távlatban jellemző, hogy probléma adódik velük, például egy pénzügyi válság miatt, ami megrogyaszthatja őket, akkor, ha nincs nagyon nagy tőkeerejű anyabank a háttérben, akkor a veszteséget mindig az adófizetők állják az állami költségvetésen keresztül. Hangsúlyozom, hogy ennek most reális veszélyét nem látom, 10-15-20 éves távlatról beszélek, véletlenül se szeretnék semmilyen pánikot kelteni. Európában mindenféle bankmentő mechanizmusokat kitaláltak, aminek az lényege, hogy azt próbálják elérni, hogy ilyen esetekben ne az adófizetőknek kelljen állni a cechet. De nekem rossz hírem van: ha nagyon nagy baj történik, akkor végül mindig az adófizetők állják a cechet.
Névjegy
László Csaba 1962-ben született, közgazdász és bejegyzett könyvvizsgáló, valamint adószakértő. 1986 és 1999 között a Pénzügyminisztérium munkatársa, majd az első Orbán-kormány idején a minisztérium közigazgatási államtitkára lett. 1999 novembere és 2002 között a Központi Elszámolóház, majd két évig az ABN Amro Bank, illetve a K&H Bank pénzügyi vezérigazgató-helyettese volt. 2002. május 27. és 2004. február 15. között a Medgyessy-kormány első pénzügyminisztere volt. Kétéves tevékenysége alatt vezették be az egyszerűsített vállalkozási adót, illetve hajtották végre az állami alkalmazottak bérfelzárkóztatását célzó „kétszer száznapos programot”. Ezután a KPMG munkatársa volt. Tavaly március óta egyetemi tanárként dolgozik.