Húsvét előtt olcsóbb lett a tojás

A tavalyinál erősebb forgalomra számítanak az áruházláncok.

MN
2018. 03. 27. 5:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Húsvét előtt olcsóbb lett a tojás a karácsonyi árakhoz képest: akkor mérettől és termelés módtól függően 42-60 forintot is elkértek darabjáért, de nem volt ritka a mélyalmos, vagy hagyományosan előállított termék esetén 60 forint fölötti ár sem. Most a legdrágább tojás ára sem haladja meg az 50 forintot – írja a Népszava.

A lapnak Molnár Györgyi, a Baromfi Terméktanács mezőgazdasági titkára elmondta: a tojáspiacon két csúcsszezon van, a karácsonyi és a húsvéti, ilyenkor fogy a legtöbb az éves 223 darab tojásból, amit személyenként megeszünk – ezzel egyébként az uniós mezőny első felében vagyunk. Az összes hazai éves tojásfelhasználás 2,2 milliárd, amiből 1-1,1 milliárdot a regisztrált telepek állítanak elő. 500-700 milliót a háztáji gazdaságokban termelnek. A fennmaradó rész az import.

A négy tojásméretből a háziasszonyok a közepeset (M) részesítik előnyben, a legtöbb tojásos recept erre van szabva. A szakember szerint érdemes a tojásvásárlásnál a kilogrammos árat figyelembe venni. Aki hazai terméket akar vásárolni, keresse a tojásokon a HU jelzést. A piacokon a kistermelőknek ugyan nem kell jelölnie a tojást, de ki kell írnia, hogy ki és hol termelte.

A tavalyinál is erősebb húsvéti forgalomra számíthat a kiskereskedelem, a vásárlók változatlanul a sonkát, a tojást, a kalácsot és a csokoládéfigurákat keresik leginkább, a minőségi termékek iránt egyre nagyobb az igény – derül ki az MTI által készített körképből.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára az MTI-nek elmondta: az ünnephez kapcsolódó élelmiszer-vásárlások túlléphetik az 50 milliárd forintot. Ugyancsak 50 milliárd forinttal nőhet az iparcikkek forgalma márciusban a januárihoz, illetve a februárihoz képest, bár erre nemcsak a húsvéti, hanem a tavaszi szezonális vásárlások is hatással vannak. A teljes kiskereskedelmi forgalom így 100 milliárd forintnál is nagyobb összeggel bővülhet márciusban a januári-februári költéshez képest.

A húsvéti forgalom átlagosan 5 százalékkal volt nagyobb tavaly a 2016-ban tapasztaltnál, a CBA Kereskedelmi Kft. az idei szezonban is nagyságrendileg erre a növekedésre számít – tájékoztatott a cég az MTI megkeresésére. A társaság tapasztalatai szerint a vásárlók az idén kicsit előbb kezdték meg a felkészülést, ennek oka az lehet, hogy az ünnep április elején van, a fizetések időszaka előtt, illetve nagypéntek munkaszüneti nap. A legutóbbi hétvége is megnövekedett forgalmat hozott, az igazi vásárlói rohamra azonban a hét közepétől számítanak. A CBA közölte: minden ünnepi időszak előtt megfigyelhető, hogy a vásárlók az évközbenihez képest jobb minőségű termékeket vesznek. Húsvétkor a sonkából egyre inkább a hagyományos érlelésűt, a csokoládéfigurákból pedig a magas kakaótartalmúakat keresik. Jelentősen megélénkül ilyenkor a tojásforgalom is, dupla annyi fogy, mint a normál időszakokban.

A Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. a húsvéti forgalom 6-7 százalékos növekedésére számít az előző év azonos időszakához képest. A társaság az MTI kérdésére közölte: a húsvéti időszak erősebb az átlagosnál, de a karácsonyitól elmarad, ugyanakkor tavaly a pékáruk húsvéti forgalma például meghaladta a karácsonyit. Húsvét előtti héten átlagosan 36 tonna kalácsot és több száz tonna sonkát adnak el a Spar-üzletekben, tojásból pedig kétszer annyi is fogyhat ilyenkor, mint más időszakokban – jelezte a cég.

Az Auchan Magyarország Kft. a húsvéti időszakban 10 százalék feletti forgalomnövekedésre számít a tavalyi év azonos időszakához képest, és 20 százalékos bővülésre az előző hónaphoz képest. Az áruházlánc is az utolsó hétre várja a legnagyobb rohamot. A nagypéntek munkaszüneti nappá válása várhatóan nem okoz forgalomcsökkenést, csak átrendeződést, az előző és az utána következő napokon koncentrálódhat a kieső pénteki nap forgalma – közölték az MTI-vel. A legnépszerűbb termékek húsvétkor továbbra is a tojás, a sonka és a kalács, valamint a különböző sütemények és a csokitojások, csokinyuszik. Húsvét előtt 30-40 százalékkal emelkedik a tojásforgalom. Ebben az évben várhatóan több száz tonna sonkát értékesít majd az Auchan, amelynek körülbelül 20 százaléka a húsvéti időszakban fogy el. A hagyományos magyar árérzékenység mellett egyre inkább nő az igény a minőségi, prémium termékekre minden termékcsoportban – jelezte az Auchan is.

A Tesco-Global Áruházak Zrt. tájékoztatása szerint a húsvéti forgalom akár másfélszeres is lehet a normál időszakokhoz képest. Az áruházlánc szintén azt közölte, hogy a karácsony után a húsvét a második legforgalmasabb időszak. Az ünnephez közeledve nő egyre jobban a forgalom, a csúcs az ünnepet megelőző napokban várható. A húsvéti időszakban több termék forgalma is megsokszorozódik. A húsvét előtti hónapban értékesíti a Tesco a füstölt áru éves forgalmának csaknem felét, a tojás éves volumenének 15 százalékát, valamint a kalácsok éves mennyiségének csaknem 25 százalékát. Az áruházlánc idén 4 millió figurás édességgel, 15 millió tojással, csaknem 1100 tonna húsvéti füstölt áruval és 200 tonna kaláccsal készül a húsvéti élelmiszerek iránt megnövekedett keresletre.  A korábbi évek tapasztalatai alapján a parfüm és kölni termékcsoportban mintegy 5 százalékos forgalomnövekedésre lehet számítani – jelezték.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.