Heteket kell várni a gumicserére

Áremelést és hosszú várólistát okoz a szakemberhiány.

Kiss B. László
2018. 04. 05. 7:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezen a héten kíméletlenül ránk rontott a tavasz. Autósok százezreinek ez azt is jelenti, hogy eljött az ideje lecserélni a téli gumit a nyárira. A 2013-as márciusi hatalmas havazás óta – amikor megbénult a fél ország – minden tavasszal lényegesen óvatosabbak az autósok, és hetekkel későbbre időzítik az időszakos kerékcserét. A hideg, szeszélyes márciusi időjárás miatt az idén is kivártak az emberek a téli gumik lecserélésével. Ha hihetünk az előrejelzéseknek, idén a gumicsere tavaszi csúcsidőszaka április közepén várható, de már most megnyúltak a várakozási idők a szervizek előtt. A szakemberek szerint érdemes előre időpontot foglalni.

Tiszay Árpád, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi vezetője úgy látja, a szeszélyes időjárás az ország szinte egész területén megfontoltságra késztette az autósokat, így várhatóan húsvét után egyszerre kezdődik a szezon a keleti és a nyugati országrészekben is. A csúcsidőszak április közepére várható, és május első heteire enyhül a szervizekre helyeződő nyomás. Annak, aki még a múlt héten bejelentkezett, szerencséje volt, de a többség a következő két-három hétben hosszú sorokra számíthat a gumisoknál. A helyzetet súlyosbítja, hogy az abroncsszektorban is tapasztalható a mind nagyobb szakemberhiány. Emiatt előfordulhat, hogy akár egy-kéthetes várakozással is számolniuk kell az ügyfeleknek az időpontfoglalás után. A mesterhiány másik hozadéka, hogy sok szerviz kénytelen volt megemelni a szolgáltatás árát.

Az elmúlt években már jelentős javulás érzékelhető a szezonális kerékcserék területén – mondta Tiszay Árpád. Míg a pénzügyi válság idején az autósok egy része különféle okokból nyáron is téli gumikon közlekedett, ma már szerencsére ez egyre kevésbé jellemző. A nyári abroncs más összetételű kompozit anyagból áll, mint a téli, keményebb, hiszen arra tervezték, hogy az ötven-hatvan fokosra hevült aszfalton se kenődjön. A nyári melegben hamarabb elkopik a téli szett, és akkor hamar megint abroncsokat kell venni. Tehát nem éri meg ezen spórolni, mert sokkal rosszabbul járhatunk.

Ami a legfontosabb, hogy egy jó minőségű nyári abronccsal felszerelt autó fékútja közel harmadával is rövidebb lehet, mintha téli gumi feszülne a felniken. A korszerű nyári kerekeket úgy tervezik, hogy vízelvezetés szempontjából is kiemelkedők legyenek. Egy jókora tavaszi, nyári esőzés során könnyen előfordulhat, hogy a lejtők alján összegyűlik a víz, és ilyenkor megnő az aquaplaning, azaz a vízen csúszás veszélye. Az abroncs nem képes a közte és az útburkolat közti vizet kiszorítani, a kerekek úgy kezdenek csúszni, mintha jégen lennénk. Ezt megelőzni vagy mérsékelni a sebesség csökkentésével és megfelelő állapotú abronccsal tudjuk: egy elkopott guminak jóval kisebb az árokmélysége, ezáltal kevesebb vizet képes kiszorítani.

Érdemes ilyenkor megvizsgáltatni a kerekünket, meddig járhatunk még vele. Ezt tulajdonképpen mindenhol megejthetjük, ahol lecseréltetjük a kerekeket. Egy új, személyautóra tervezett abroncs esetében a profilmélység 6–12 milliméter között van, az előírások szerint legfeljebb 1,6 milliméter mélységig lehet használni, ám ez már rendkívül balesetveszélyes. Ugyanakkor általában a nyolc–tíz évesnél idősebb abroncsokat a profilmélységtől függetlenül cserélni kell, mert elöregednek, s már nem megfelelő a minőségük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.