Megkezdődik a Volánbusz Zrt. és a hat regionális közlekedési központ egyetlen társaságba szervezése – közölte az MTI-vel tegnap a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter. Bártfai-Mager Andrea az integráció előkészítésével és lebonyolításával – a közlekedési központok teljes körű bevonása mellett – a Volánbusz Zrt.-t bízta meg. A folyamat eredményeként egy egységes, országos szolgáltatási lefedettséget biztosító közszolgáltató társaság jön létre. Ettől a lépéstől költséghatékonyabb, szervezettebb, az utazási igényekhez jobban igazodó működést várnak a közlemény szerint.
A korábbi Volán-társaságokat – szám szerint 19-et – 2012 és 2015 között szervezték hat regionális közlekedési központba, a hetedik a Volánbusz lett. A kormány az átalakítást akkor azzal indokolta, hogy a fúziót követően a régiós társaságok a korábbiaknál versenyszempontból felkészültebb vállalatok legyenek, költséghatékonyabban szolgálhatják a közösségi közlekedést, ami a szolgáltatás minőségének javításával az utazók érdekét is szolgálja.
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) illetékes vezetője 2015-ben a Magyar Nemzet kérdésére mindezt azzal egészítette ki, hogy a regionális átalakítás egyik célja éppen az, hogy elérjék azt a méretet, amellyel nem könnyen versenyezhetnek a magánvállalkozások. Az európai előírások alapján a közúti helyközi közösségi közlekedési szolgáltatást meg kell nyitni a piaci szereplők előtt; ennek céldátuma korábban 2016 volt, a jelenlegi időpont 2020. december 31. A piacnyitásra a fuvarozói érdekképviseletek is várnak, különösen azóta, hogy született egy kormányzati ígéret, amely szerint a hazai cégek húsz-harminc százalékos piaci részesedést szerezhetnek, akár alvállalkozóként is.
Közismert, hogy a magyarországi autóbusz-állomány jelentős korszerűsítésre szorul: a flotta mintegy 18 ezer járműből áll, ebből 63 százalék 11 évnél, 25 százalék hat évnél idősebb, miközben az új közszolgáltatási szerződésekben meg kell szabni a járművek átlagéletkorát, ami nem lehet tíz évnél több. A járműállomány fiatalítására született a Nemzeti autóbuszprogram, amelynek részeként a kormány vállalta, hogy támogatást biztosít a hazai gyártóknak termék-korszerűsítésre, illetve a közbeszerzési szabályok figyelembevételével előtérbe helyezi a hazai gyártású buszok beszerzését.