Autóvárosnak nevezik az Óbudán, a Zay utcában található járműtelepet: igazi város, terekkel, utcákkal, amelyek autószalonokhoz, műhelyekhez vezetnek. Ennek a városnak az alapítója és többségi tulajdonosa Ormos István, aki a rendszerváltás idején a Volán Tefu teherautó-javító bázisának a vezetője volt. – Akkor egészen más képet mutatott ez a 4,5 hektáros terület: az állami tulajdonos nem tudott fejlesztéseket végrehajtani – mondta az alapító.
Mitsubishi teherautókkal kezdték az üzletet, majd jöttek a személyautó-márkák, két-három évenként újabb autószalont építettek. Az egykori Kamaz-javítóban hetvenen dolgoztak, közülük mára hat-nyolc ember maradt a Zay utcában. Az autóvárosban ma 18 autószalon található, ahol háromszáz alkalmazott dolgozik, az éves bevétel megközelíti a 26 milliárd forintot. A Duna Autó éppen most növi ki a kkv-skatulyát, mondta Ormos István. Soron következő fejlesztésük egy logisztikai központ, ahol a gépkocsikat tárolják majd. Ha az elkészül, a cég létszáma megközelíti a négyszáz főt, és ezzel nagyvállalati besorolás alá esnek majd.
– Sajnos kkv-ként sem váltunk jogosulttá állami vagy uniós támogatásra – mondta a tulajdonos. Nagyvállalatként sem számítanak erre, hiszen a például a közelmúltban meghirdetett magyar multiprogram az exportáló cégeket célozza meg, de az autókereskedők belső piacra dolgoznak.

Fotó: Kurucz Árpád
Az autókereskedelem, az autójavítás jelentős átalakulás kellős közepén tart. Jóformán alig van gyártó, amelyik ne kínálna elektromos vagy hibrid hajtású gépkocsikat. Ez azt jelenti, hogy a műhelyekben újabb szakértelemre van szükség: az erősáramú szerelőre. Ormos István szerint az elektromos meghajtású járművek gyártása még az útkeresés szakaszában van. Nem lehet tudni, hogy ki finanszírozza majd az elektromos hálózatok olyan nagyarányú bővítését, ami szükséges az e-autózás elterjedéséhez. Kérdés az is, fejtegette a tulajdonos, hogy az elektromos meghajtás – különösen a nagy teljesítményű akkumulátorok használata – nem adja-e a kínai gyártók kezébe a globális személyautó-gyártást.