A vásárlói tudatosság fontosságát, a fogyasztók fokozott odafigyelését hangsúlyozzák a tojáságazat szereplői a húsvét közeledtével. Ebben az időszakban akár harminc százalékkal is megugrik az év többi részéhez képest a tojásfogyasztás, ezt pedig a kereskedelem szereplői is kihasználják.
Pákozd Gergely, a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségének alelnöke megkeresésünkre elmondta: a tojáságazat szereplőinek alkupozíciója gyenge, emiatt a kereskedelmi láncok bátrabban alakíthatják árpolitikájukat, ezért a vásárlóknak kell jobban odafigyelniük, milyen tojást vesznek le a polcról.
A szakember arra figyelmeztetett, hogy a húsvéti időszakban megnő az importtojás aránya, a készlet akár 15-20 százaléka származhat külföldről. Az alacsony termelői integráció miatt rá-adásul a gazdálkodóknak nincs hatásuk az árakra, a fogyasztók a kereskedelem szereplőinek árképzése alapján fizetnek, sokszor a figyelmetlenség miatt pedig ráfizetnek. A magas kereslet következtében ráadásul a tojás akciózásával csábítják a vásárlókat az üzletek, ám a vevőket könnyen megtévesztheti az alacsony darabár.
– Az üzletekben évek óta kötelező a tojás darabára mellett feltüntetni a kilogrammonkénti árat is, erre fokozottan érdemes odafigyelniük a fogyasztóknak – hangsúlyozta Pákozd Gergely. Példaként említette, hogy az elsősorban importból érkező, legkisebb méretű S-es tojás darabáron általában a legolcsóbb. Méretéből, súlyából adódóan ugyanakkor egy kilogramm S-es tojás adott esetben lényegesen drágább lehet, mint az M-es vagy L-es méretű termékek.
Ez azt jelenti, hogy ha a fogyasztó csak a darabárat nézi, ráfizethet a sokszor a kibocsátó országban már eladhatatlan, hazánkba behozott tojásokra. A tojásszövetség alelnöke ugyanakkor optimista, mivel az elmúlt évek piaci folyamatainak köszönhetően 2017 és 2018 között mintegy harminc százalékkal csökkent az import aránya, ráadásul a vásárlók is jobban figyelnek, habár e termékkörben még mindig jóval alacsonyabb a fogyasztói tudatosság a többi termékpályához képest. A gyakorlatban az elmozdulás abban érhető tetten, hogy a darabár mellett egyre többen figyelnek a kilós árra is, és egyre kevesebben választják a számos országban kereskedelmi forgalomban nem értékesíthető S-es méretet.