Borúlátó helyzetképet vázolt fel az európai autógyártók elé az az körkép, ami a hétvégén jelent meg a német sajtóban.
A Handelsblatt cikke a német BMW és a Daimler autógyártó előtt álló nehéz időszakot és annak várható következményeit mutatja be, ezek pedig érintik a kecskeméti gyáregységet és a Debrecenbe tervezett üzemet is.
A BMW vezetői a beruházás bejelentésekor, 2018 nyarán azt mondták, hogy évente 150 ezer járművet kívánnak előállítani. Most ellenben a lap szerint intenzív tárgyalások folynak a háttérben a debreceni üzem felépítésének jövőjéről.
Ugyanakkor Oliver Zipse termelési igazgató továbbra is reményét fejezte ki a termelés bővítése iránt. A Mercedesnél ezzel szemben már léptek is: a Daimler vezetői ugyanis egy évvel elhalasztották a kecskeméti gyár bővítését – legalábbis a Handelsblatt értesülései szerint, amelyet a Portfólió.hu ismertetett.
Kérdésünkre a Daimler központjában, Stuttgartban nem kívánták kommentálni a hírt, és a BMW sem raegált érdemben.

Fotó: Bach Máté
A Mercedes tavaly nyáron jelentette be, hogy egy második üzem felépítésén dolgozik, amely a tervek szerint az évtized elejére elkészül, a fejlesztésre egymilliárd eurót kívánnak fordítani.
A piaci elemzők szerint kézzelfoghatók az autóipar lassulásának a jelei Európában. Bár a BMW meg tudta őrizni az eladások stabilitását idén, a Mercedes és az Audi a több milliárd euró értékű új modelloffenzíva ellenére sem tudta növelni eladásait.
A Mercedes értékesítései például áprilisban az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest 4,5 százalékkal csökkentek, az Audinál ugyanez a szám 13 százalék.
Az európai gyártók problémái a dízeltechnológia széles körű alkalmazására vezethetők vissza szakértők szerint. A cégek az utóbbi évtizedben mindent egy lapra, a dízel fejlesztésére tettek fel.
A gázolajos motorokat korábban főként haszonjárművekbe építették be. Keveset fogyasztottak, a végtelenségig bírták a nyúzást, ugyanakkor lomhák és hangosak voltak.
A személygépkocsi-gyártók azután kezdtek el érdeklődni a dízel fejlesztése iránt, hogy kiderült, fogyasztásuk és így szén-dioxid-kibocsátásuk sokkal jobban kézben tartható, márpedig az EU komoly vállalásokat tett ezen a területen.