Borúlátó helyzetképet vázolt fel az európai autógyártók elé az az körkép, ami a hétvégén jelent meg a német sajtóban.
Félelmetes hanyatlásba kezdett Németország
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
Borúlátó helyzetképet vázolt fel az európai autógyártók elé az az körkép, ami a hétvégén jelent meg a német sajtóban.
A Handelsblatt cikke a német BMW és a Daimler autógyártó előtt álló nehéz időszakot és annak várható következményeit mutatja be, ezek pedig érintik a kecskeméti gyáregységet és a Debrecenbe tervezett üzemet is.
A BMW vezetői a beruházás bejelentésekor, 2018 nyarán azt mondták, hogy évente 150 ezer járművet kívánnak előállítani. Most ellenben a lap szerint intenzív tárgyalások folynak a háttérben a debreceni üzem felépítésének jövőjéről.
Ugyanakkor Oliver Zipse termelési igazgató továbbra is reményét fejezte ki a termelés bővítése iránt. A Mercedesnél ezzel szemben már léptek is: a Daimler vezetői ugyanis egy évvel elhalasztották a kecskeméti gyár bővítését – legalábbis a Handelsblatt értesülései szerint, amelyet a Portfólió.hu ismertetett.
Kérdésünkre a Daimler központjában, Stuttgartban nem kívánták kommentálni a hírt, és a BMW sem raegált érdemben.
A Mercedes tavaly nyáron jelentette be, hogy egy második üzem felépítésén dolgozik, amely a tervek szerint az évtized elejére elkészül, a fejlesztésre egymilliárd eurót kívánnak fordítani.
A piaci elemzők szerint kézzelfoghatók az autóipar lassulásának a jelei Európában. Bár a BMW meg tudta őrizni az eladások stabilitását idén, a Mercedes és az Audi a több milliárd euró értékű új modelloffenzíva ellenére sem tudta növelni eladásait.
A Mercedes értékesítései például áprilisban az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest 4,5 százalékkal csökkentek, az Audinál ugyanez a szám 13 százalék.
Az európai gyártók problémái a dízeltechnológia széles körű alkalmazására vezethetők vissza szakértők szerint. A cégek az utóbbi évtizedben mindent egy lapra, a dízel fejlesztésére tettek fel.
A gázolajos motorokat korábban főként haszonjárművekbe építették be. Keveset fogyasztottak, a végtelenségig bírták a nyúzást, ugyanakkor lomhák és hangosak voltak.
A személygépkocsi-gyártók azután kezdtek el érdeklődni a dízel fejlesztése iránt, hogy kiderült, fogyasztásuk és így szén-dioxid-kibocsátásuk sokkal jobban kézben tartható, márpedig az EU komoly vállalásokat tett ezen a területen.
A szén-dioxid-kibocsátást tekintve valóban verhetetlen a dízeltechnológia, azonban a kipufogógázokban nitrogén-oxidok és kis méretű koromszemcsék is vannak.
A motor gázainak tisztítását egyre nehezebb gazdaságosan megoldani, ezért születtek meg a teszteredményeket kozmetikázó megoldások, az úgynevezett csaló szoftverek.
A VW amerikai dízelbotránya néhány év leforgása alatt olyan mértékben ütött vissza, hogy a gázolajos technológia mára szinte szitokszóvá vált, az európai nagyvárosok sorra jelentik be, hogy kitiltják a kormoló kocsikat.
A hatás az újautó-eladásokban drámai: az idei első három hónapban az újonnan eladott autók immár hatvan százalékát benzinmotorral szerelték az Európai Unióban, míg a dízelautók aránya csak egyharmad körüli volt.
A dízeleladások 18 százalékkal estek vissza 2018 és 2019 első negyedéve között. Hosszabb távon nézve még nagyobb a zuhanás: 2014-ben, a dízelbotrány kirobbanása előtti évben a teljes értékesítésen belüli részarányuk még 51,6, 2012-ben pedig több mint 60 százalék volt. Vagyis hét év alatt kétharmadról egyharmadra esett vissza az arányuk az új autók piacán.
A fő probléma az, hogy a gyártóknak nem volt alternatívájuk a kieső dízelek pótlására. Ha ugyanis a vevők egyszerűen benzines autókba ülnek át, az üzemanyag-fogyasztás és ezzel a károsanyag-kibocsátás egy átlagos családi modell esetében 2-2,5 literrel nő száz kilométeren.
És azok az autógyártók, amelyek nem lesznek képesek mielőbb lefaragni flottaszintű szén-dioxid-kibocsátásukat az előírásoknak megfelelően, hatalmas bírságokra számíthatnak.
Mindez leginkább az európai gyártókat érinti érzékenyen, hiszen az öreg kontinensen kívül nem terjedtek el a dízelmotorok a személygépkocsikban.
A szigorú emissziós előírások azonban a haszonjárművekre is vonatkoznak, ezért világszerte számos gyártó komolyan fejleszti városi kishaszonjárművei elektromos változatait.
Emellett azonban ott van a nehéz-teherautók, kamionok, távolsági autóbuszok problémája: ezek a járművek biztosítják a világ szállítási kapacitásainak jelentős részét, nélkülük nem működtethető az ipar és a kereskedelem. A dízelhajtás helyettesítése esetükben olyan problémát jelent, amelynek hatása nehezen kiszámítható.
Mi, magyarok is hozzájárultunk ahhoz, hogy a dízeltechnológia polgárjogot nyert a személygépkocsik meghajtásában, sőt a sportos karakterű autókban is.
A dízelpápaként tisztelt Anisits Ferenc motorfejlesztő mérnöknek nagy szerepe volt abban, hogy a 80-as évektől egyre több BMW-be szereltek gázolajos erőforrást.
A kék-fehér márka nagy limuzinjaiban az ezredfordulón jelentek meg az első common rail rendszerű motorok, amelyek az egész iparban elterjedtek, és egészen a közelmúltig az autóvezetők kedvenceivé váltak rugalmas viselkedésük, csekély rezonanciájuk és takarékos üzemeltetésük miatt.
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
A gazdasági növekedést magasabb és hosszú ideig fenntartható pályára tudjuk állítani.
Ez történt a héten a gazdaságban.
A cél az, hogy a képződő hulladék a lehető legnagyobb arányban nyersanyagként hasznosuljon újra.
Havazás jön, mutatjuk, hol!
Pressman nem teszi zsebre, amit a lehetséges utódjától kapott
Ennyi volt? Sármos edzőre cserélhette L.L. Juniort Dárdai Blanka
Nógrádi György: Ha nem lesz megoldás, a német lakosság fogja kézbe venni a dolgokat + videó
Így készül az igazi bajai halászlé – videón a tradicionális elkészítési mód
Nyoma veszett a magyar lottónyertesnek: a Szerencsejáték Zrt. most felhívást tett közzé
Oroszország hatalmas támadást indított
Milák Kristóf lehet 2024 legjobbja a világon
Magyar kézbe kerül Románia pénzügyeinek irányítása
Kilencéves kisfiú is az áldozatok között a magdeburgi terrotámadásban
Lezuhant egy utasszállító repülő, sokan meghaltak + videó
Óriási tüntetés a magdeburgi támadás miatt Németországban + videó
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
A gazdasági növekedést magasabb és hosszú ideig fenntartható pályára tudjuk állítani.
Ez történt a héten a gazdaságban.
A cél az, hogy a képződő hulladék a lehető legnagyobb arányban nyersanyagként hasznosuljon újra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.