A szállóvendégek is jól járnak az áfacsökkentéssel

Januártól a jelenlegi 18 százalékról 5 százalékra csökken a szálláshely-szolgáltatás áfája, ami a turisztikai piac szereplői szerint a segítséget jelenti a versenyképesség javítása szempontjából.

2019. 05. 31. 7:34
Fotó: Andras Eberling
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Januártól a jelenlegi 18 százalékról 5 százalékra csökken a szálláshely-szolgáltatás áfája, ami a turisztikai piac szereplői szerint a legnagyobb segítséget jelenti a versenyképesség javítása szempontjából.

– Az árak csökkenése nem várható, mert a cégek béremelésekre, beruházásokra, az elmaradt fejlesztések pótlására fogják fordítani a különbözetet. Nagyon örülünk a régen várt bejelentésnek, amely a piaci szereplők számára erős biztonságérzetet ad és rengeteg lehetőséget biztosít az ágazat további fejlődésére – közölte a Magyar Nemzettel Flesch Tamás.

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke szerint az áfacsökkentés mindenki számára nyertes helyzetet teremt: a legjobban a vendégek járnak, akik színvonalas körülmények között mind több minőségi szolgáltatást vehetnek majd igénybe, több milliárd forint a piacon marad, amely így fejlődhet, ami által az államháztartás is további adóbevételekhez jut, ráadásul folytatódik a fehéredés.

Flesch Tamás a szállodaipar nevében megköszönte a kormány megelőlegezett bizalmát, amely az áfacsökkentést előzetesen a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ digitális rendszerének júniustól aktuális sikeres bevezetéséhez kötötte.

– Örvendetes lépésnek tartjuk az áfacsökkentést, 15 év után végre a helyére került ez a kérdés. A kormány hosszú évekig büszke lesz erre a döntésére, amelynek hatása hamar meglátszik majd az eredményeken.

Az áfacsökkentéssel hosszú távon biztosítják a fenntartható fejlődést – értékelte lapunknak a döntést Hülvely István, aki 2004 óta élharcosa volt az áfacsökkentésért folytatott ágazati lobbinak.

A Hunguest Hotels szállodalánc vezérigazgatója felidézte: a rendszerváltást követően évekig 12 százalékos áfával kínálták a szállásszolgáltatást a magyar piacon, majd 2004-től a szocialista kormányok által rosszul értelmezett liberális gazdaságpolitika mentén folyamatosan emelkedett a forgalmi adó.

– Komoly tárgyalásokat folytattunk a pénzügyi tárcával, ennek köszönhetően 2009-ben az akkor már évek óta 20 százalékos (és pár napig 25 százalékos) szálláshelyi áfa 18 százalékra csökkenhetett, amelynek akkor nagyon örült a szakma – mondta Hülvely István, aki a Turizmus-vendéglátás Ágazati Párbeszéd Bizottság társelnöke, a munkaadókat tömörítő VIMOSZ alelnöke, emellett a szállodaszövetség választmányának és ügyvezetésének tagja, a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítványának kurátora.

Kiemelte: a törekvéseik 2009 után is arra irányultak, hogy újabb százalékokkal csökkenjen a forgalmi adó, amely a turizmus esetében kiviteli vámként viselkedik, mert bruttó áron exportáljuk a szállásszolgáltatást úgy, hogy az ágazati bevétel kétharmadát exporttevékenység adja. – Nincs még egy ilyen nemzetgazdasági ágazat.

Az európai viszonylatban is nagyon magasnak számító, 18 százalékos áfával komoly versenyhátrányban voltunk régiós társainkhoz képest, de még így is sikerült forgalombővülést elérnie a magyarországi turizmusnak.

Az ötszázalékos mértékkel végképp megszűnik a versenyhátrányunk a nemzetközi piacon – emelte ki a szakember, hangsúlyozva: ez a valaha volt legalacsonyabb mértékű forgalmi adó a hazai turizmusban.

Úgy folytatta: még a vállalkozások által fizetendő, 4 százalékos turisztikai hozzájárulással együtt is alacsonyabb lesz az adóteher jövőre, mint az egykori 12 százalékos áfa, illetve az évekig jellemző 20 és 18 százalékos mérték.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.