Azt követően, hogy idén januárban elindította Magyarország első szabványos 5G-tesztállomását Zalaegerszeg belvárosában, a Magyar Telekom a ZalaZone-pályán is 5G-képessé alakította a meglévő adótornyát. Utóbbi fejlesztés célja az, hogy a tesztpálya a hagyományos mellett a hálózatba kapcsolt önvezető autók fejlesztésére, tesztelésére is lehetőséget nyújtson. A technológiát az Ericsson Magyarország telepítette a Telekom és a T-Systems Magyarország mérnökeivel. A helyszínen az 5G-hálózat jelenleg a 3,5 GHz-es frekvenciasávban üzemel, amelynek ideiglenes használatához a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság adott engedélyt. Az 5G-hálózat 10 milliszekundum alatti késleltetése teszi lehetővé, hogy az önvezető autók a központi infrastruktúrán keresztül biztonságosan kommunikálhassanak egymással és egy opcionális vezérlőközponttal, így megbízhatóan reagálhassanak a forgalmi helyzetekre.
Az infrastruktúrán a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem a ZalaZone-nal közösen kifejlesztett speciális önvezetőautó-tesztelési módszerét mutatta be. A közös kutatási program keretében kidolgozott, úgynevezett szcenárióalapú tesztelési módszer (Scenario-in-the-Loop – SciL) lényege, hogy elmossa a határokat a virtualitás és a valóság között: az autonóm járműveket a valós környezethez hasonló, összetett közlekedési helyzetben, biztonságos körülmények között teszteli. A SciL tesztelési keretrendszer részeként egyedileg kialakított autó a demó alatt egyaránt reagált a szimulációs környezetben, a virtuális térben elhelyezett és a valós térben az autó által önállóan, szenzorokkal érzékelt objektumokra – az 5G-hálózatot felhasználva. A bemutatott megoldás érdekessége, hogy az autó teljesen önállóan, vezető beavatkozása nélkül reagál a gyalogos megjelenésére. A tesztautók valós idejű forgalmi szituációkat is bemutattak: a jármű teljesen automatizált üzemmódban mutatott be előzést, majd haladt el a ZalaZone-pálya okosváros-területe mellett, szintén az 5G-infrastruktúrán alapuló kommunikációs rendszert felhasználva.