Fel kell készülniük az utazóknak, hogy a rendkívüli módon megnövekedett nemzetközi turistaforgalomban előfordulhatnak járatkésések a repülőtereken. Ez a tendencia évek óta jellemző a légi közlekedés világában – hívta fel a figyelmet a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) elnöke. Molnár Judit a múlt héten Tunéziában rekedt magyar utasok ügye kapcsán nyilatkozott a Magyar Nemzetnek, amely miatt a Miniszterelnökség kormányhivatali vizsgálatot kezdeményezett.
Kifejtette: egyre zsúfoltabb a légtér, a légitársaságok a menetrend szerinti forgalomba egyre több járatot állítanak be. A Boeing Max gépek visszahívása miatt ráadásul hiány is van a repülőgépekből a nyaralási csomagokban igénybe vett, úgynevezett charterjáratok esetében, amely utak megszervezése így nem könnyű feladat az utazási irodák számára. Hozzátette: Európában nincs egységes légtér, mivel az egyes tagállamok ragaszkodnak a saját nemzeti légi irányításukhoz. A légtér töredezettsége is az oka annak, hogy előfordulhatnak járatkésések.
– Azt is érdemes megemlíteni – folytatta Molnár Judit –, hogy az uniós direktíva szerinti magyar jogszabály kimondja, hogy az utazási irodának egy esetleges hibás teljesítés esetén közre kell működnie az utasok kártalanítása érdekében. Komoly felelősségük van tehát, segítséget kell nyújtaniuk utasaiknak a kritikus helyzetekben. Mindazonáltal számos esetben egyáltalán nem könnyű az utazásszervezők helyzete, amikor az utasok érdekében próbálnak eljárni a külföldi repülőtereken, főleg, ha az adott ország nem tartozik az uniós tagállamok közé, amelyekben – így hazánkban is – tavaly júliustól szigorú szabályok érvényesek az utazási szerződésekre.
Kitért rá: a Külügyminisztérium Konzuli Szolgálata is a tudatos fogyasztói, utazói magatartásra hívja fel a magyarok figyelmét, a szolgálat internetes oldalán számos hasznos információ, biztonsági útmutató segít megfelelően választani a tervezett úti célok között. – Minden esetben fontos a tudatosság, a körültekintő választás a családi pihenés szervezésekor – jegyezte meg a MUISZ elnöke.