Kártalanítják a Kartago Tours utasait

Nagy sajtóvisszhangot kapott az a múlt héten történt eset, amikor a Tunis Air repülőgépének meghibásodása miatt többórás késéssel indult útnak a Budapest felé tartó tunéziai járat. Egyre zsúfoltabb, töredezett a légtér, a járatkésések gyakoriak, amely helyzetek kezelését szigorú jogszabály szerint végzik az utazási irodák. A tunéziai utat szervező Kartago Tours vezetője jelezte: már zajlik a kártérítési folyamat.

2019. 07. 05. 15:30
Zajlik az egyeztetés a Tunis Airrel, hogy a későn hazaindulók számára is jusson pénz Fotó: sikaraha Forrás: 123RF
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fel kell készülniük az utazóknak, hogy a rendkívüli módon megnövekedett nemzetközi turistaforgalomban előfordulhatnak járatkésések a repülőtereken. Ez a tendencia évek óta jellemző a légi közlekedés világában – hívta fel a figyelmet a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) elnöke. Molnár Judit a múlt héten Tunéziában rekedt magyar utasok ügye kapcsán nyilatkozott a Magyar Nemzetnek, amely miatt a Miniszterelnökség kormányhivatali vizsgálatot kezdeményezett.

Kifejtette: egyre zsúfoltabb a légtér, a légitársaságok a menetrend szerinti forgalomba egyre több járatot állítanak be. A Boeing Max gépek visszahívása miatt ráadásul hiány is van a repülőgépekből a nyaralási csomagokban igénybe vett, úgynevezett charterjáratok esetében, amely utak megszervezése így nem könnyű feladat az utazási irodák számára. Hozzátette: Európában nincs egységes légtér, mivel az egyes tagállamok ragaszkodnak a saját nemzeti légi irányításukhoz. A légtér töredezettsége is az oka annak, hogy előfordulhatnak járatkésések.

– Azt is érdemes megemlíteni – folytatta Molnár Judit –, hogy az uniós direktíva szerinti magyar jogszabály kimondja, hogy az utazási irodának egy esetleges hibás teljesítés esetén közre kell működnie az utasok kártalanítása érdekében. Komoly felelősségük van tehát, segítséget kell nyújtaniuk utasaiknak a kritikus helyzetekben. Mindazonáltal számos esetben egyáltalán nem könnyű az utazásszervezők helyzete, amikor az utasok érdekében próbálnak eljárni a külföldi repülőtereken, főleg, ha az adott ország nem tartozik az uniós tagállamok közé, amelyekben – így hazánkban is – tavaly júliustól szigorú szabályok érvényesek az utazási szerződésekre.

Kitért rá: a Külügyminisztérium Konzuli Szolgálata is a tudatos fogyasztói, utazói magatartásra hívja fel a magyarok figyelmét, a szolgálat internetes oldalán számos hasznos információ, biztonsági útmutató segít megfelelően választani a tervezett úti célok között. – Minden esetben fontos a tudatosság, a körültekintő választás a családi pihenés szervezésekor – jegyezte meg a MUISZ elnöke.

Zajlik az egyeztetés a Tunis Airrel, hogy a későn hazaindulók számára is jusson pénz
Fotó: 123RF

A tranzit területére, ahol már az országhatáron kívül tartózkodnak az utasok, egyetlen repülőtéren sem juthatnak be az idegenvezetők. Egyébként vagy a légitársaság képviselője, vagy a reptéri alkalmazott áll közvetlen kapcsolatban a tranzitban lévő utasokkal, és ők azok, akik a jogszabályban előírtak szerint, járatkésés esetén háromóránként étel- és italkuponokat osztanak. Az iroda helyi képviselője csak akkor tud találkozni az utasokkal, amikor a szállodai elhelyezésről kell gondoskodni. Irodánk 24 órás ügyeleti telefonszámmal rendelkezik, amit külföldről is folyamatosan el tudnak érni az utasok – mondta lapunknak a Kartago Tours ügyvezetője. Füri Mihályné ismertette: a légitársaságnak időről időre friss tájékoztatást kell adnia a reptéri tranzitban megjelenő feliratokon például arról, hogy késik a tervezett indulás, ez nem az utazási irodák felelőssége. Ebben az esetben is így történt, szabályosan – emelte ki.

Felidézte, más kérdés, hogy az éjszakába nyúló várakozás során a magyar utasok a helyszínen úgy döntöttek, hogy már nem utaznak el a felajánlott szállodába néhány óra erejéig, mert akkor elveszíthetik a beszállókártyájukat, ami a későbbi kártérítésre való jogot igazolhatja. A Kartago vezetője azonban hangsúlyozta: az utasnak a késés tényét nem kell igazolnia az utazási iroda felé, vagyis a beszállókártya híján is jár a kártérítés, hiszen nyilvánvaló tény a járatkésés, amit a repülőtér is igazol. Tanácsa szerint egyébként ilyen esetben érdemes elfogadni a felajánlott szállodai elhelyezést, ahol, ha csak egy órára is, de megfelelő körülmények között pihenhetnek, felfrissülhetnek, étkezhetnek a váratlan helyzetbe került turisták, így pszichésen kevésbé megterhelő a helyzet.

Füri Mihályné vázolta: esetükben egy járatról volt szó, amelynek 144 utasa Monastirból 16 órás késéssel indulhatott haza a múlt hétvégén, míg ugyanez a charterjárat 131 fővel ennyi idővel később tudott visszaindulni Budapestről a tunéziai nyaralóhelyre. Mint mondta, a Budapestről később indulók a vonatkozó jogszabály szerint egyértelműen számíthatnak a 250 eurós kártérítésre a tunéziai légitársaságtól, a Monastirban rekedt turisták esetében azonban ekkora összeg nem várható, mivel ott nem érvényes az uniós szabály.

– Zajlik a kártérítési folyamat, egyeztetünk a Tunis Airrel. Irodánk azon dolgozik, hogy az előírt étel-, italjuttatásokon, a szálláslehetőségen kívül a később hazaindulók számára is kialkudjunk egy meghatározott összegű kártérítést a légitársaságtól – mondta az ügyvezető.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.