De jó lenne most, ha volna egy üveggömbünk, ami megmutatja, hogy húsz vagy harminc év múlva miként közlekednek az emberek. Lesz-e akkor még a mai értelemben vett személygépkocsi, amit a sofőr, úrvezető irányít, vagy afféle közlekedő kabinokba szállunk be és ki a megfelelő csomóponton. És érdekel-e valakit akkor majd, hogy ki gyártotta azt a kabint és milyen energia hajtja?
Az autógyártók és az autóipar szárnyalásában érdekelt gazdasági térségek – ide számíthatjuk immár hazánkat is – üveggömb híján kénytelenek nap mint nap döntéseket hozni az iparág fejlesztésének irányáról. Különösen igaz ez a német autóipar esetében, amely Európa meghatározó ereje, a VW-konszern pedig a világ vezető autógyártója.
– Németországnak világbajnokká kell válnia az elektromos autók gyártása terén, és az első országnak kell lennie, amely megvalósítja útjain az önvezető autós közlekedés lehetőségét – jelentette ki a Bild vasárnapi kiadásában Peter Altmaier német gazdasági miniszter. A tárcavezető szerint Németország célja nem az, hogy 2023-ra a világ legolcsóbb akkumulátorait állítsa elő, hanem hogy a legjobbakat.
A német kormány tehát kiadta a jelszót: előre, és ha a németek beleállnak valamibe, azt komolyan végig is csinálják. A kérdés csak az, hogy merre van előre. Az átállás ugyanis az elektromos meghajtásra hatalmas infrastrukturális fejlesztésekkel jár. A töltőállomások használata nem megoldás olyankor, amikor órákig tart egy-egy jármű feltankolása, az éjszakai töltéshez pedig a lakóházak, lakótelepek áramellátásának újraépítésére van szükség.
Nagyvárosok belső részein megoldás lehet az autómegosztó rendszerek használata, de mi van, ha egy család kimozdulna a városból? Öt-hatszáz kilométeres hatótávra és az ehhez szükséges gigantikus akkucsomagra van szükség, vagy inkább hibridekre, amelyek csak a városon belül mennek árammal?
Ha a német autóipar a Toyota vagy a kínai villanyautó-gyártók után akar iramodni, könnyen olyan terepre téved, ahol hátrányban van. Az akkumulátorok gyártásához a technológia mai fejlettségi szintjén úgynevezett ritkaföldfémekre van szükség. Ezek az ásványok nem találhatók meg bárhol a világon: részben Kínában, részben Afrika kínai befolyású országaiban bányásszák. Ha Németország sok akkumulátort akar gyártani, legnagyobb versenytársával, Kínával találja szembe magát, és a kör bezárul.