Mindenben elsők, talán még a zsákutcában is

Az autógyártók és az autóipar szárnyalásában érdekelt gazdasági térségek – ide számíthatjuk immár hazánkat is – üveggömb híján kénytelenek nap mint nap döntéseket hozni az iparág fejlesztésének irányáról.

2019. 07. 09. 15:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

De jó lenne most, ha volna egy üveggömbünk, ami megmutatja, hogy húsz vagy harminc év múlva miként közlekednek az emberek. ­Lesz-e akkor még a mai értelemben vett személygépkocsi, amit a sofőr, úrvezető irányít, vagy afféle közlekedő kabinokba szállunk be és ki a megfelelő csomóponton. És érdekel-e valakit akkor majd, hogy ki gyártotta azt a kabint és milyen energia hajtja?

Az autógyártók és az autóipar szárnyalásában érdekelt gazdasági térségek – ide számíthatjuk immár hazánkat is – üveggömb híján kénytelenek nap mint nap döntéseket hozni az iparág fejlesztésének irányáról. Különösen igaz ez a német autóipar esetében, amely Európa meghatározó ereje, a VW-konszern pedig a világ vezető autó­gyártója.

– Németországnak világbajnokká kell válnia az elektromos autók gyártása terén, és az első országnak kell lennie, amely megvalósítja útjain az önvezető autós közlekedés lehetőségét – jelentette ki a Bild vasárnapi kiadásában Peter Altmaier német gazdasági miniszter. A tárcavezető szerint Németország célja nem az, hogy ­2023-ra a világ legolcsóbb akkumulátorait állítsa elő, hanem hogy a legjobbakat.

A német kormány tehát kiadta a jelszót: előre, és ha a németek beleállnak valamibe, azt komolyan végig is csinálják. A kérdés csak az, hogy merre van előre. Az átállás ugyanis az elektromos meghajtásra hatalmas infra­strukturális fejlesztésekkel jár. A töltőállomások használata nem megoldás olyankor, amikor órákig tart egy-egy jármű feltankolása, az éjszakai töltéshez pedig a lakóházak, lakótelepek áramellátásának újraépítésére van szükség.

Nagyvárosok belső részein megoldás lehet az autómegosztó rendszerek használata, de mi van, ha egy család kimozdulna a városból? Öt-hatszáz kilométeres hatótávra és az ehhez szükséges gigantikus akkucsomagra van szükség, vagy inkább hibridekre, amelyek csak a városon belül mennek árammal?

Ha a német autóipar a ­Toyota vagy a kínai villanyautó-gyártók után akar iramodni, könnyen olyan terepre téved, ahol hátrányban van. Az akkumulátorok gyártásához a technológia mai fejlettségi szintjén úgynevezett ritkaföldfémekre van szükség. Ezek az ásványok nem találhatók meg bárhol a világon: részben Kínában, részben Afrika kínai befolyású országaiban bányásszák. Ha Németország sok akkumulátort akar gyártani, legnagyobb versenytársával, Kínával találja szembe magát, és a kör bezárul.

Nem sok szó esik arról, milyen egyéb meghajtási módok alkalmasak arra, hogy teljesítsék az unió kibocsátási normáit. A hidrogén, a bioetanol mellett van egy megoldás, ami kisebb áldozatok árán bevezethető lenne. A sűrített földgázzal működő motorok kipufogó­gázai sokkal tisztábbak, könnyen kezelhetők. A meglévő motorok kisebb átalakítással alkalmassá tehetők a CNG használatára. Haszongépjárműveknek folyik is ­uniós projekt, hazánkban is telepíttek ilyen üzemanyagtöltő berendezést.

Az e-autózás ugrás az ismeretlenbe, a gázautózás kis lépés, de biztos.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.