Szorongatott helyzetben vannak a magyar webáruházak üzemeltetői

A lendületesen gyorsuló eladásokat produkáló internetes kereskedelemben egyre nagyobb kihívás a hazai web­áruházaknak a magyar vásárlók megnyerése.

2019. 07. 11. 14:24
Egyre több nagy nemzetközi kereskedő szállít hazánkba Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A lendületesen gyorsuló eladásokat produkáló internetes kereskedelemben egyre nagyobb kihívás a hazai web­áruházaknak a magyar vásárlók megnyerése. A lakosság legnagyobb része ugyanis alapvetően árérzékeny, ezért az utóbbi időben számottevően megnőtt az importtermékek aránya a magyar fogyasztói kosarakban: több terméktípus ugyanis az itteninél olcsóbban megszerezhető külföldi tulajdonú webáruházakból.

Tavaly 3,1 millióan, azaz minden második online vásárló rendelt külföldi webáruházakban, bruttó 400-420 milliárd forint értékben, amely összeg legnagyobb része az online világkereskedelmi szereplőkhöz áramlik – jelezte lapunknak küldött elemzésében a Smart Commerce Consulting üzleti tanácsadó iroda. Kifejtették: a külföldi vásárlások elsődleges szempontja az ár. A világ legnagyobb kereskedői a magyar kereskedőknél általában jelentősen kedvezőbb áron kínálnak bizonyos termékeket, ráadásul egyre többen szállítanak Magyarországra.

Emiatt átrendeződés figyelhető meg az e-piacon, az árverseny fokozódásával a nagy webáruházak nyernek, amelyek tőkeerősek.

– Ezért egyre nagyobb e-kereskedelmi szereplők jönnek létre, hogy fel tudják venni a versenyt a külföldi szereplőkkel – mint pél­dául az eMAG és az Extreme Digital folyamatban lévő egyesülésével születő, európai viszonylatban is számottevő új vállalat – emelték ki. Iparági becslések szerint jelenleg a magyarországi internetes kereskedelem forgalmának kilencven százalékát a nagy cégek bonyolítják, amelyek a piaci szereplők tíz százalékát teszik ki, de a közepes méretű internetes áruházakban is hasonló koncentrálódás figyelhető meg.

Egyre több nagy nemzetközi kereskedő szállít hazánkba
Fotó: Bach Máté

Ezzel együtt a tanácsadó cég úgy véli, bőven jut még hely a hazai e-kereskedelmi piacon a közepes és a kisebb szereplőknek is, hiszen a teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalomnak még csak hét százaléka zajlik online színtéren, miközben a felnőtt internetezők 91 százaléka már aktív internetes vásárló, tehát a kereslet masszív. Ehhez azonban specializálódni kell, olyan rést kell találni a piacon, ahol egyedi értékelőnyöket tud teremteni a vállalkozás. – Minél jobban megérti egy cég a vásárlóit, és minél többet tesz azért, hogy a vásárlónak mindent megadjon, annál nagyobb az esélye a sikerre – állapították meg.

A GKI Digital évente rangsorolja a magyarországi webáruházakat az értékesítési forgalmuk alapján. Eszerint 2018-ban az online vásárlók az eMAG webáruházában költötték a legtöbb pénzt, második helyre az Extreme Digital került, míg a harmadik helyen a Media Markt végzett. Az eNET Internetkutató Kft. azt számolta ki, hogy öt év alatt két és félszeresére nőtt a hazai online kiskereskedelmi piac. Míg 2014-ben csupán 273 milliárd forint volt a web­áruházak belföldi online nettó forgalma, az eladások a múlt évben már elérték a 669 milliárd forintot.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.