A lendületesen gyorsuló eladásokat produkáló internetes kereskedelemben egyre nagyobb kihívás a hazai webáruházaknak a magyar vásárlók megnyerése. A lakosság legnagyobb része ugyanis alapvetően árérzékeny, ezért az utóbbi időben számottevően megnőtt az importtermékek aránya a magyar fogyasztói kosarakban: több terméktípus ugyanis az itteninél olcsóbban megszerezhető külföldi tulajdonú webáruházakból.
Tavaly 3,1 millióan, azaz minden második online vásárló rendelt külföldi webáruházakban, bruttó 400-420 milliárd forint értékben, amely összeg legnagyobb része az online világkereskedelmi szereplőkhöz áramlik – jelezte lapunknak küldött elemzésében a Smart Commerce Consulting üzleti tanácsadó iroda. Kifejtették: a külföldi vásárlások elsődleges szempontja az ár. A világ legnagyobb kereskedői a magyar kereskedőknél általában jelentősen kedvezőbb áron kínálnak bizonyos termékeket, ráadásul egyre többen szállítanak Magyarországra.
Emiatt átrendeződés figyelhető meg az e-piacon, az árverseny fokozódásával a nagy webáruházak nyernek, amelyek tőkeerősek.
– Ezért egyre nagyobb e-kereskedelmi szereplők jönnek létre, hogy fel tudják venni a versenyt a külföldi szereplőkkel – mint például az eMAG és az Extreme Digital folyamatban lévő egyesülésével születő, európai viszonylatban is számottevő új vállalat – emelték ki. Iparági becslések szerint jelenleg a magyarországi internetes kereskedelem forgalmának kilencven százalékát a nagy cégek bonyolítják, amelyek a piaci szereplők tíz százalékát teszik ki, de a közepes méretű internetes áruházakban is hasonló koncentrálódás figyelhető meg.

Fotó: Bach Máté
Ezzel együtt a tanácsadó cég úgy véli, bőven jut még hely a hazai e-kereskedelmi piacon a közepes és a kisebb szereplőknek is, hiszen a teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalomnak még csak hét százaléka zajlik online színtéren, miközben a felnőtt internetezők 91 százaléka már aktív internetes vásárló, tehát a kereslet masszív. Ehhez azonban specializálódni kell, olyan rést kell találni a piacon, ahol egyedi értékelőnyöket tud teremteni a vállalkozás. – Minél jobban megérti egy cég a vásárlóit, és minél többet tesz azért, hogy a vásárlónak mindent megadjon, annál nagyobb az esélye a sikerre – állapították meg.