Kétéltűek szerelik a felsővezetéket

Városok között százas tempóval száguldó vonat, a városi utcákon suttogó villamos lesz — a Hódmezővásárhely—Szeged tramtrain-beruházás időarányosan halad. Az üzemeltető nemzeti vasúttársaság most egy különleges, kétéltű járművet szerez be, amely közúton és sínen is képes haladni, feladata pedig a felsővezeték karbantartása.

2019. 08. 21. 5:45
Az algyői állomás. A kiépülő és a régi vonal összekapcsolásával javulni fog a közösségi közlekedés Fotó: MTI/ Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyolc hibrid villamos-vonat teljesít majd szolgálatot a Hódmezővásárhely és Szeged közötti tramtrain vonalán, a 17,6 milliárd forintért szállítandó járművek 37,2 méter hosszúak és 69,7 tonna súlyúak lesznek. Mint a leendő üzemeltető MÁV-Start közzétette, összesen kétszázan férnek majd fel rá, 92 utas tud leülni, akik nyolc dupla ajtón léphetnek fel a járműre.

A villamos-vasút legnagyobb utazósebessége óránként száz kilométer a települések között, ilyenkor dízelmotor hajtja a szerelvényt, míg a városon belül a felsővezetékből kapja az áramot. Éppen erről, a felsővezetékek üzemeltetéséről szól a MÁV-Start minapi ajánlati felhívása. Az uniós közbeszerzési értesítőben olvasható tájékoztatás szerint a beszerzés tárgya egy, a vasúti és közúti-vasúti felsővezetéki hálózat üzemeltetésére, karbantartására alkalmas, a vasúti pályán sínvezető kerekekkel közlekedni tudó, a vasúti pályát közúton is megközelíteni képes, közúti-vasúti kétéltű felsővezeték-szerelő és karbantartó, zárt felépítménnyel rendelkező jármű.

A különleges kétéltű telephelye a Szeged-Rókus vasútállomás lesz, és ugyancsak Szegeden, de a rendező pályaudvaron építtet a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő csaknem háromezer négyzetméteres járműkarbantartó csarnokot a tramtrain járművek részére. A csarnokban nagy teljesítményű daruk, emelők, diagnosztikai műszerek, többek közt egy ultrahangos, kerékrepedést vizsgáló berendezés kap helyet. Másfél kilométernyi vasúti vágányt és csaknem négyszáz méternyi közutat is létesítenek a telepen belül. A nyertes ajánlattevő feladata a kiviteli tervek elkészítése, továbbá a próbaüzemek, próbajáratok, átadás-átvételi eljárások lefolytatása és sikeres lezárása.

Az algyői állomás. A kiépülő és a régi vonal összekapcsolásával javulni fog a közösségi közlekedés
Fotó: MTI/ Máthé Zoltán

A járművek beszerzése és a járműtelep létesítése mellett zajlik a vasúti pálya építése és felújítása. A két város közötti vasútvonalat az 1970-es években újították fel, és óránként nyolcvan kilométeres sebességre tervezték, azonban most olyan pályát alakítanak ki, amely lehetővé teszi tramtrain járatok százas tempóját. Egyes szakaszokon két vágány épül, hogy a szerelvények megállás és várakozás nélkül tudják egymás útját keresztezni.

Ilyen készül Kopáncs és az algyői híd között, a másik a híd és az algyői vasútállomás között, a harmadik Szeged-Rókus állomás és az M43-as hídja között lesz. Vásárhelyen az építkezés a közműkiváltásokkal kezdődött, azonban a kivitelező azt tapasztalta, hogy azok nem a megadott helyen haladnak. A kiváltások ennek ellenére nagyrészt befejeződtek.

Érdekesség, hogy külön előírások vonatkoznak a városon belüli és kívüli vasútra. Például különböző féktávolságok érvényesek bel- és külterületre, emiatt a szerelvények acélkerekeinek terveit úgy készítik, hogy azok alkalmasak legyenek városi és azon kívüli közlekedésre is. A városi szakaszokon a síneket mindenhol gumiágyba helyezik, a zajhatás és a kerékkopás elkerülése érdekében pedig az ívekbe kerékkenő berendezést helyeznek el. Ezáltal sokkal halkabban járnak majd a szerelvények.

A tervek szerint 2021 őszén kezdődő üzemben a villamos-vasút járatai csúcsidőszakban húszpercenként, azon túl harmincpercenként, késő este óránként fogják egymást követni. A reggeli időszakban, 6:20 és 7:10 között Hódmezővásárhely felől Szeged felé két többletjárat beiktatásával tízperces követés lesz, amire az utasforgalom nagysága miatt van szükség. A járatok két végállomás közötti menetideje tervezetten 42 perc, a két belváros között 32 perc lesz. A villamosvasút mellett, a felújított 135. számú vasútvonal adottságait kihasználva, a megmaradó Szeged–Békéscsaba szakaszon a személyvonatok menetideje a tervek szerint hét perccel csökken.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.