Az európai légtér a legtúlterheltebbek közé tartozik a világon, a légiirányítás pedig rosszul működik – idézte az Aerotime.aero angol nyelvű szaklap Váradi Józsefet. A Wizz Air vezetője egy közelmúltbeli konferencián bírálta az EuroControlt, amely az európai országok nemzeti irányító szervezeteiből áll, ezért nehézkesebben működik, mint például az Egyesült Államok egyetlen szervezete, amely a kontinensnyi ország teljes légi forgalmát fogja össze. A légi irányítók állami alkalmazottak, ezért kevésbé fogékonyak a piaci folyamatokra, mint a légitársaságok, amelyeknek profitja szorosan összefügg a forgalom növekedésével.
Márpedig a légi forgalom évről évre növekszik, az Eurocontrol Network Manager szeptember elején kiadott éves jelentése szerint az európai légiforgalmi irányítás hálózata fennállása óta először kezelt több mint 11 millió gépet tavaly, vagyis az utolsó lezárt évben. (A 2019-es számok valószínűleg a 2018-asokat is felülmúlják majd.) A múlt évben több mint 11 millió járat fordult meg az európai légtérben, amely legforgalmasabb napján – szep-tember 7-én – 37 101 repülőgépet kezelt, ez 1200 járattal több az előző év rekordjánál. A forgalom összességében közel négy százalékkal nőtt 2018-ban az előző évihez képest.
A forgalom növekedése sok szempontból örvendetes: több utas, több turista, több költés. De vannak kevésbé örömteli következmények is, mint például a környezetterhelés növekedése. Közvetlen fejlemény az is, hogy a késések száma majdnem megduplázódott tavaly, emiatt szakértők úgy látják, hogy a légiforgalmi irányítás struktúrája elérte kapacitásának határait. Bár a helyzet évről évre nehezebb ebből a szempontból, az Aerotime.aero szakértői szerint van még hely az égbolton, csak éppen minden szereplőnek erőfeszítéseket kell tennie.
Az európai országok kormányai fokozhatják együttműködésüket, és olyan projekteket hozhatnak létre, mint a SESAR, amelynek célja a légi forgalom irányításának javítása közös kutatások elvégzésével. A légitársaságok pedig nagyobb befogadóképességű gépek forgalomba állításával mérsékelhetik a légtér zsúfoltságát. Erre ösztökéli őket a profitérdek is, hiszen a nagyobb, korszerűbb gépek kevesebb kerozint égetnek el.