Egyre nő az elővárosi kötött pályás kapcsolatok jelentősége, ahogy folyamatosan költöznek ki a családok az agglomerációba az ingatlanárak és a szabad telkek számának alakulása következtében. Mint ismert, Budapest elővárosi vasútvonalain zajlik Magyarország személyszállítási forgalmának döntő többsége, és az első három helyen a MÁV tulajdonába került HÉV vasútvonalai állnak. A helyi érdekű öt vonalán, alig 100 kilométeres hálózaton tanítási munkanapokon 892 vonat közlekedik. A napi utasszám 200 ezer fő körül van. A teljes, Budapest környéki utasszám – benne az elővárosi vasúti vonalak forgalmával – mindösszesen 372 ezer fő naponta. Ugyanakkor mind a vasúti pályák, mind a biztosítóberendezések, mind a járművek elavultak, cserére, felújításra szorulnak, ami idáig elmaradt.
A helyi érdekű vasút sajátos közlekedési eszköz, amely kicsit elődje a tram trainnek, egyszerre rokona a gyorsvillamosnak, a metrónak és az elővárosi vasútnak. A városi szakaszokon, ahol utasai többségét gyűjti, csaknem olyan gyakran jár és áll meg (4-5 perc), mint egy villamos vagy egy metró, utasforgalma csúcsidőben sokaknak már ez utóbbit idézi. A pályája ugyan elkülönül az úttesttől, ezért kettévágja a településrészeket, viszont sajnos mindezt szintben teszi, leginkább csak sorompós átjárónál lehet átkelni rajta.
Ez a helyzet a szentendrei HÉV esetén is, amely Óbudát kettévágja, átjárni rajta igen nehézkes akár gyalog, akár kerékpárral, akár autóval. Ahogy a helyiek mondják, a sínek túloldalára születni kell. A szakma ezt területelvágó hatásnak nevezi – mondta el lapunk kérdésére Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. A fővárosi kerületek minden vasútvonal esetén ettől szenvednek, ám most, hogy küszöbön áll a HÉV-vonalak rekonstrukciója, lehetőség nyílik ezt a problémát orvosolni. A VEKE immár tizenöt éve foglalkozik a kérdéssel, egyik javaslatuk szerint a gödöllői HÉV-et összekötnék a 2-es metróval, és ez már az engedélyes tervezés fázisában van. Ennek tapasztalatait alkalmazták a szentendrei HÉV vonalára, így álltak elő teljesen új megoldásukkal. Ha ez megvalósul, Óbuda északi részén, az esztergomi vasúttól északra megszűnik a területelvágó hatás – állítja Dorner Lajos. Az ötlet lényege, hogy lesüllyesztik a vasúti pályát, de a költségek kímélése miatt nem teljes hosszban, hanem csak ott, ahol feltétlenül szükséges. Nyilván ez sem olcsó, de a HÉV-rekonstrukciót enélkül nem lenne szabad megvalósítani, a most induló tervezési programba ezt feltétlenül be kell emelni – vélekedett Dorner Lajos. A VEKE saját innovációja, hogy nemcsak lesüllyesztik a síneket, de egyben új nyomvonalra is helyezik. Történelmi okok miatt ugyanis a HÉV pályája a régi Szentendrei út vonalát követi, amely korántsem egyenes, mai szemmel nézve fölöslegesen kanyarog. A VEKE szakemberei azért választották a Szentendrei út helyett a Batthyány utca–Rákóczi utca nyomvonalat, mert ez egyenes, rövidebb, nincsenek benne lassítást okozó ívek, és, ami a legfontosabb, az építkezés idejére nem kellene lezárni a HÉV-et.