Fapadosok helyett vonatozás?

A légiipar adókedvezményeinek megvonása jelentősen átalakítaná az európai közlekedést, az ezer kilométernél rövidebb utakon a vasútra terelné a forgalom egy részét – vélekednek szakértők. A diszkont-légitársaságok eközben harcot hirdettek a kényelmes fotelek megszüntetéséért.

2019. 11. 25. 7:32
Adókedvezmény. Ma olcsóbb elrepülni Európa másik végére, mint Nyíregyházára zötykölődni Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly átalakulás küszöbén áll az euró­pai közlekedéspolitika, a karbonsemlegesség követelménye miatt ugyanis áthelyeződnek a hangsúlyok, és megvonhatják a légi közlekedés jelentős adókedvezményeit. Az üzemanyagárak adóztatása a közúti közlekedésben közismerten magas, a bruttó ár több mint fele közteher, miközben a kerozinra még forgalmi adót sem raknak. De nem csak ebben érhető tetten a légi közlekedés támogatása.

A Carbon Market Watch (CMW) környezetvédelmi szervezet szerint, bár az Euró­pán belüli járatok az Európai Unió szénpiaca alá tartoznak, a légitársaságok csak 15 százalékos kvótát fizetnek, azaz 85 százalékot ingyen kapnak. Ha ugyanazzal a mértékkel adóztatnák a légitársaságokat, mint a közlekedés egyéb résztvevőit, nem állhatna elő olyan helyzet, hogy olcsóbb elrepülni a kontinens másik felére, mint Nyíregyházára vonatozni.

Nem csoda, hogy az uniós országok vasúttársaságait tömörítő szervezet, a CER azt indítványozta az Európai Bizottságnak, hogy emeljék meg a repülés, a hajózás és a közúti fuvarozás terheit és csökkentsék a vasútét. Azt javasolják, hogy az ezer kilométernél rövidebb távolságokon a vasút legyen az első számú közlekedési eszköz a személyszállításban.

Adókedvezmény. Ma olcsóbb elrepülni Európa másik végére, mint Nyíregyházára zötykölődni
Fotó: Havran Zoltán

Azt, hogy az újonnan felálló bizottság meggyőzésére komoly lobbizás zajlik a háttérben, a sajtóbeli üzengetések hevessége és hangneme mutatja. Ebben éppen a magyar gyökerű Wizz Air alapítója és tulajdonosa jár az élen. Váradi József heves kirohanást intézett a nemzetközi sajtóban a hagyományos légitársaságok működési modellje és személy szerint a Lufthansa vezetője ellen. Váradi József világszerte betiltaná a business class alkalmazását, mert szerinte a tágas fotelek hozzájárulnak, hogy a repülőgépek fajlagos kibocsátása magasabb legyen a feltétlenül szükségesnél. A Wizz Air alapítója ezzel válaszolt a Lufthansa vezérigazgatója, Carsten Spohr támadására, aki a nyáron azt mondta, hogy a tíz eurónál olcsóbb repülőjegyek teszik fenntarthatatlanná az iparágat.

Mindkét állításban rejlik némi igazság. A svájci nonprofit szervezet, a Myclimate számítása szerint a London–Berlin repülőút turistaosztályon 0,209 tonna szén-dioxid-kibocsátással jár, míg ugyanez a business classon 0,27 tonna. Vagyis Váradinak abban igaza van, hogy a korszerű hajtóművek és a lehető legtöbb utas bezsúfolása az utastérbe fajlagosan csökkenti a kibocsátást. Csakhogy a CMW arra is rámutatott, hogy a repülés okozta abszolút kibocsátás aggasztó mértékben növekszik, és ez nagyrészt az olcsó járatoknak köszönhető.

A magyarázat a kétféle üzleti modell sajátosságaiban lelhető fel. A diszkontok arra törekednek, hogy minél több utast csábítsanak gépeikre. Az alacsony jegyár – amely persze a nehezen nélkülözhető társított szolgáltatások értékesítése révén gyakran legalább kétszeresére nő – sok olyan vevőt vonz, akik korábban nem engedhették meg a repülés luxusát. Emellett a diszkontok üzleti modellje is a folyamatos növekedésre épít, csakhogy emiatt folyamatosan nő a gépek, a repült kilométerek száma, és így az elégetett kerozin mennyisége is. Nem beszélve arról, hogy a több repülés több repülőteret, több odavezető utat, járművet igényel. A légi közlekedés infrastruktúráját emiatt fejleszteni kell, ami további szén-dioxid-kibocsátással jár.

A hagyományos légitársaságok működési modellje is számol növekedéssel, de sokkal szerényebbel. A Lufthansához hasonló, nagy hálózatot működtető cégek arra törekednek, hogy meglévő utasaiknak adjanak el minél több szolgáltatást. A business class utasainak nemcsak a fotelok kényelmesebbek, de a fedélzeti ellátás, valamint a földi kiszolgálás is kényeztető. Mindezt a hagyományos társaságok legalább ötszörös áron adják, és ha a fapadosok nem csinálják meg a maguk forradalmát, a repülés ma nem lenne a tömegközlekedés része.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.