Úgy tűnik, hogy a diszkont-légitársaságok működésével elkerülhetetlenül együtt jár – mint a kézipoggyász-mizéria vagy a szűkre vett székezés –, hogy a vezérigazgatók harsány nyilatkozatokat tesznek a médiában. Eddig főként a Ryanair vezére, Michael O’Leary vált ismertté az igencsak sarkos és időnként megosztó megszólalásairól. Most azonban a korábban visszafogottan megnyilvánuló Váradi József vetette el kissé a sulykot.
A Bloomberg Tv-nek adott interjúban arra a kérdésre, hogy a diszkontok működési modellje, amely köztudottan alacsony árú jegyekkel és egyre növekvő számú utassal kalkulál, nem okoz-e a szükségesnél nagyobb környezetterhelést, a Wizz Air vezetője a hagyományos légitársaságok működését kezdte bírálni. Mi több, kerek perec „abszolút hülyeségnek” nevezte a Lufthansa vezetőjének, Carsten Spohrnak ezzel kapcsolatos korábbi nyilatkozatát. Utóbbi kétségbe vonta, hogy hosszú távon fenntartható-e a fapados modell, amelynél az utasszám növekedéséből fakadó haszon a légitársaságé, az infrastruktúra bővítésének a terhét ellenben az államok, azaz voltaképpen az adófizetők viselik.
Váradi azzal érvelt, hogy a Wizz Air flottája fiatal, korszerű gépekből áll, amelyek kibocsátása egy utasra vetítve alacsonyabb, mint a Lufthansa korosabb repülői esetében. Igen ám, érvelt a német szakember, de a radikálisan emelkedő utasszám abszolút értékben mégis több szén-dioxidot eredményez, mintha azt a hagyományos légitársaságok szerény mértékű növekedésével vetjük össze. Utóbbiak arra törekednek, hogy hasonló számú utasnak adjanak el több szolgáltatást: repüljenek többen business osztályon, szálljanak át több alkalommal. Váradi szerint éppen ez a modell eredményez nagyobb ökolábnyomot, hiszen a kényelmesen ülő utasokra jutó fajlagos kerozinfogyasztás magasabb, mint a szűkösen kuporgóké.

Fotó: Kurucz Árpád
A szén-dioxid-kibocsátás körüli vita azért lángolt fel, mert az Európai Unió egy tervezete szerint eltörölnék a kerozin eddigi adómentességét, és a jövőben megadóztatnák a repülőgépek üzemanyagát. A Európai Bizottság által megrendelt intézkedési terv szerint 1000 liter kerozinra 330 eurónyi adót vetnének ki, ami aztán 10 százalékos jegyáremelkedést és 11 százalékos utazószám-csökkenést, és ami ennél is jelentősebb: 11 százalékos szén-dioxid-csökkenést eredményezne.