Több utascsoport igényelne városi vasútvonalat

A közlekedési kormányzat és a MÁV-Start megfontolja, hogy az utasok kívánságát teljesítve, a vonalfelújítások befejezése után is fenntartják az S25-ös dél-pesti elővárosi vonat jelenlegi nyomvonalát – adta hírül lapunk a minap. Az S25-ös jelenleg a Keleti pályaudvarra érkezik, és ez kedvező az agglomerációból ingázóknak. Csakhogy azok rosszul járnak, akik a korábbi végállomás, azaz a Köki környékén dolgoznak – hívta fel figyelmünket olvasónk.

2019. 11. 11. 11:30
null
Aki a dél-pesti elővárosokból a Kökit szeretné elérni, annak előbb Ferencvárosban kell várakoznia Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasút bonyolult rendszer, amelynek ha egy-egy pontján beavatkoznak, az másutt, akár jóval távolabb, váratlan következményekhez vezethet.

Ki gondolta volna például, hogy a Budapest-Hatvan-vonal felújítása miatti pályalezárás egy dél-pesti elővárosi vonalon azt hozza magával, hogy a vasút a legversenyképesebb ajánlattá válik a városközpontba jutás szempontjából?

Márpedig ez történt, mi több, a járat rendszeres használói nemrég aláírásgyűjtésbe kezdtek, hogy a vasúttársaság az ideiglenesnek szánt megoldást tartsa meg hosszú távon is. A kormányzat hajlik is erre, miként erről mi is beszámoltunk a minap, ám eközben lapunk olvasói levelet kapott, amely az eredeti vonalvezetés előnyeit taglalja.

Aki a dél-pesti elővárosokból a Kökit szeretné elérni, annak előbb Ferencvárosban kell várakoznia
Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

A Budapest-Kunszentmiklós-Tass S25-ös elővárosi járat a hatvani vasútvonal felújítása idejére lehetőséget kapott, hogy a Keleti pályaudvarról induljon, illetve ide érkezzen. Erre az ad módot, hogy a Duna bal partján déli irányból a fővárosba tartó vonatok Ferencvárosra érkeznek be, ahol elérik a körvasutat.

Ferencváros nem különösebben népszerű az utazók körében, ám rendező pályaudvarként annál fontosabb szerepe van a vasúti áruszállításban, és olyan csomópont, ahol több fontos vonal találkozik. Így a déli irányból bejövő vonatok közlekedhetnek innen Kőbánya-Kispestre (Köki) – ahogy tették ezt a Budapest-Hatvan-szakasz felújításmegkezdése előtt –, de tovább haladhatnak a Keletibe is, ahogy most teszik.

Ennek köszönhetően a Soroksáron, Pesterzsébeten lakók vonattal nagyjából negyedóra alatt a városközpontban lehetnek, ami villamossal, autó­busszal vagy akár személyautóval háromnegyed óra is lehet. Ráadásul ha ugyanez a vonat Kőbánya-Kispestre menne, akkor a város belsejébe tartók kénytelek lennének a metrópótló buszokra felülni, legalábbis amíg a 3-as metró déli szakaszának a felújítása be nem fejeződik. Ha tehát fennmaradhat az S25-ös mai nyomvonala, az segítené a metrópótlást is.

Azonban vannak olyan ingázók, mint levélírónk, akik a dél-pesti elővárosokból Kőbánya-Kispest felé járnak napi rendszerességgel dolgozni. A Köki terminál vagy a Bosch több ezer embert foglalkoztat, akiknek most 25 percet kell Ferencvárosban várakoz­niuk a csatlakozásra, hogy Dunaharasztiból vagy Kiskunlacházáról bejussanak a munkahelyükre. Ez napi szinten 50 perc, heti szinten 250 perc várakozást jelent. Olvasónk nem kívánja elrontani a Keletibe utazók jó vasúti kapcsolatát. Szerinte van olyan megoldás, amely mindkét utascsoportnak kedvez.

Például, hogy ha az S25-ös és a G43-as vonatok között közvetlen átszállást biztosítana a menetrend. Ez utóbbi járat, a G43-as úgy kínál fővároson belüli eljutást, hogy a székesfehérvári elővárosi vonalról a Kelenföld-Ferencváros-Kőbánya-Kispest útvonalra fordul rá, és sokkal rövidebb idő alatt teszi meg ezt a távot Budapesten belül, mintha az utasok mondjuk metróval közlekednének.

Erre a járatra szállhatnak át a Kökire igyekvők Ferencvárosban, de a csatlakozás összehangolására lenne szükség. Olvasónk emellett azt a megoldást is pártolná, ha a Kelebiára, azaz a déli határszélre közlekedő távolsági vonatok állnának meg minden állomáson az agglomerációban.

Azért tettük örömmel közzé olvasónk levelét, mert rávilágít, milyen nagy vonzereje lehet a városon belüli vasúti kapcsolatnak, amit a német nagyvárosokban S-Bahnként ismernek, ha a működési feltételek – a pálya jó műszaki állapota és a korszerű járművek – egyébként adottak. A kötött pálya kiszámíthatóbb és gyorsabb közlekedést biztosít, mint a dugókkal terhelt közút vagy a közúti forgalmat gyakran keresztező villamos.

Az elővárosi vasutak, például a HÉV-vonalak felújításával a főváros jelentős többlet-személyszállítási kapacitáshoz jut majd, ami mérsékelheti a közutak zsúfoltságát.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.