Egy román–olasz–francia konzorciumnak, az SWS Engineering Spa–Systra–Metrans Engineeringnek ítélték oda a 6,5 millió eurós munkát, amelynek keretében a kolozsvári metróberuházás környezeti hatástanulmányát és stratégiai felmérését is el kell készítenie. A tervek szerint metropoliszövezeti gyorsvasút épülne a Magyarnádas és Bonchida közötti 43 kilométeres szakaszon. A 16 kilométeresre, 15 megállóval tervezett metróvonal két szakaszban készülne el. Az első a Kolozsvár Nagyvárad felőli bejáratánál fekvő „alvóváros”, Szászfenes déli részét köti össze a kincses város Tóköz nevű keleti részével – útba ejtve a Vivo bevásárlóközpontot és a városközpontot is –, a második szakasz Szászfenest az egyelőre csak kis részben elkészült erdélyi autópályára való csatlakozást biztosító Gyalu községgel köti majd össze. Románia egyetlen metrója amúgy Bukarestben közlekedik, a hálózat legnagyobb részét még a Ceaușescu-érában építették, a rendszerváltás óta eltelt 30 év alatt mindössze 13 kilométerrel bővült.
A helyi érdekeltségű gyorsvasutat és a metrót a tervek szerint csak ott viszik a föld alá – Kolozsvár központi részén biztosan –, ahol nem kínálkozik más megoldás. Ettől a költségek jelentős lefaragását is remélik, illetve a terv belátható időn belüli megvalósítását. Az előzetes számítások alapján csak a város területén futó metrószakasz megépítése legalább egymilliárd euróba kerül.

Fotó: Havran Zoltán
Minimum tízéves integrált projektről van szó, azzal együtt, hogy már nincs vita: a gyorsvasút, illetve a metró az egyetlen megoldás Kolozsvár és környéke akadálymentes közlekedésének biztosítására. Az elmúlt tíz esztendő során ugyanis az erdélyi főváros területén közlekedő autók száma minimum ötvenezerre nőtt, a városi utak korlátozott bővíthetősége pedig nem kínál megnyugtató megoldást. A kolozsvári HÉV azonban a metropoliszi körgyűrű megépítésével együtt oldhatja meg igazán a környék közlekedési gondjait. Ennek kivitelezése több mint tíz éve várat magára. A késlekedést a kormány mulasztásával magyarázta Oláh Emese alpolgármester.