Újabb lépés a kolozsvári metróálom valóra válása felé

Jelentős erdélyi infrastrukturális beruházás került egy lépéssel közelebb a megvalósuláshoz: kihirdették a kolozsvári metró és metropoliszövezeti gyorsvasút megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére kiírt versenytárgyalás győztesét. Az autóforgalom ugyanis véglegesen kinőtte a kincses város lehetőségeit.

2019. 11. 04. 9:27
null
Csak a városközpontban viszik a föld alá a gyorsvasutat Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy román–olasz–francia konzorciumnak, az SWS Engineering Spa–Systra–Metrans Engineeringnek ítélték oda a 6,5 millió eurós munkát, amelynek keretében a kolozsvári metróberuházás környezeti hatástanulmányát és stratégiai felmérését is el kell készítenie. A tervek szerint metropoliszövezeti gyorsvasút épülne a Magyarnádas és Bonchida közötti 43 kilométeres szakaszon. A 16 kilométeresre, 15 megállóval tervezett metróvonal két szakaszban készülne el. Az első a Kolozsvár Nagyvárad felőli bejáratánál fekvő „alvóváros”, Szászfenes déli részét köti össze a kincses város Tóköz nevű keleti részével – útba ejtve a Vivo bevásárlóközpontot és a városközpontot is –, a második szakasz Szászfenest az egyelőre csak kis részben elkészült erdélyi autópályára való csatlakozást biztosító Gyalu községgel köti majd össze. Románia egyetlen metrója amúgy Bukarestben közlekedik, a hálózat legnagyobb részét még a Ceaușescu-érában építették, a rendszerváltás óta eltelt 30 év alatt mindössze 13 kilométerrel bővült.

A helyi érdekeltségű gyorsvasutat és a metrót a tervek szerint csak ott viszik a föld alá – Kolozsvár központi részén biztosan –, ahol nem kínálkozik más megoldás. Ettől a költségek jelentős lefaragását is remélik, illetve a terv belátható időn belüli megvalósítását. Az előzetes számítások alapján csak a város területén futó metrószakasz megépítése legalább egymilliárd euróba kerül.

Csak a városközpontban viszik a föld alá a gyorsvasutat
Fotó: Havran Zoltán

Minimum tízéves integrált projektről van szó, azzal együtt, hogy már nincs vita: a gyorsvasút, illetve a metró az egyetlen megoldás Kolozsvár és környéke akadálymentes közlekedésének biztosítására. Az elmúlt tíz esztendő során ugyanis az erdélyi főváros területén közlekedő autók száma minimum ötvenezerre nőtt, a városi utak korlátozott bővíthetősége pedig nem kínál megnyugtató megoldást. A kolozsvári HÉV azonban a metropoliszi körgyűrű megépítésével együtt oldhatja meg igazán a környék közlekedési gondjait. Ennek kivitelezése több mint tíz éve várat magára. A késlekedést a kormány mulasztásával magyarázta Oláh Emese alpolgármester.

A költségvetési törvény szerint az önkormányzat csak Kolozsvár területén fektethet be, az elmúlt év végén azonban sikerült kompromisszumos megoldásra jutni: az érintett önkormányzatok felvállalhatják a megvalósíthatósági tanulmányok, illetve az engedélyeztetési dokumentációk költségét. Ennek nyomán várhatóan a körgyűrű kolozsvári szakaszának közbeszerzését megnyerő céggel is rövidesen aláírják a szerződést. Az önkormányzatok együtt készülnek pályázni uniós forrásokra. A körgyűrű végleges formáját 2023 végéig ki kell alakítani, hogy még a jelenlegi uniós költségvetési ciklusban megvalósulhasson a projekt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.