Egyre több szó esik a légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátásáról az Európai Unió vezető testületeiben. A vasúti közlekedés uniós szakmai szervezete jelezte, igyekszik lobbizni az újonnan felálló Európai Bizottságnál, hogy a légitársaságok is fizessék meg az üzemanyag forgalmi adóját és a szén-dioxid-kvótás teljes árát. De nemcsak a repülésnek van szénlábnyoma, hanem a repülőtereknek, valamint a légikikötőket felkereső utasok járműveinek is. A Budapest Airport forgalma a várakozások szerint idén elérheti a 16 millió utast, ami azt jelenti, hogy az elmúlt hat évben közel a duplájára nőtt az utasszám. Eszerint a repülőtérre utazók száma is megkétszereződött. Mit lehet tenni a légikikötő megközelítéséből adódó szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért? Milyen alternatív, fenntarthatóbb módokon lehet eljutni egy repülőtérre? Hogyan csökkenthető egy utas vagy egy repülőtéri dolgozó ökológiai lábnyoma? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a Budapest Airport közlekedésfejlesztési szakemberek segítségével egy európai uniós projekt, a LAirA keretében, amelynek nemzetközi zárókonferenciáját a múlt héten tartották az 1. terminálon.
A leghatékonyabb és a környezet terhelését tekintve is legkedvezőbb személyszállítási mód a vasút. A magyar kormány már korábban határozatot hozott arról, hogy megépítik a reptér kötött pályás kapcsolatát. Az eredeti tervek szerint a Nyugati pályaudvarral összeköttetésben lévő Kőbánya-Kispestről indulna egy leágazás a 100-as vonalon a repülőtér érintésével, ami Monornál tér majd vissza a fővonalra. Ennek a tervezési munkáját a NIF Zrt. már elvégezte. Időközben felmerült egy másik megoldás is, amelyet a kínai Állami Beruházási Bank és az egyik kínai vasútépítő vállalat konzorciuma ajánlata alapján mérlegel a kormány. A koncessziós reptéri vasút a Keleti pályaudvart kötné össze a 2-es terminállal, teljes hosszának egy részén magasvasútként, betonoszlopokon.

Fotó: Éberling András
Amíg a kötött pályás összeköttetés nem jön létre, a közúti kapcsolatot kell zöldebbé tenni. Ahhoz azonban, hogy a repülőtérre való eljutás során elhasznált energia mennyisége és a környezetszennyezés mértéke csökkenjen, számos más lehetséges fejlesztés mellett az utasok és a repülőtéren dolgozók utazási szokásait is meg kell változtatni. A fenntartható működés részeként a Budapest Airport, a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér üzemeltetője a légikikötő megközelíthetőségére környezetvédelmi és infrastrukturális szempontból is kiemelt figyelmet fordít. A projekt részeként a múlt évben felmérést végzett az utasok és a repülőtéri dolgozók körében, amelyből egyebek mellett kiderült: a munkatársak 60 százaléka autóval jár dolgozni. Azért, hogy az ebből eredő környezetszennyezést csökkentse, a repülőtér üzemeltetője az Oszkár Telekocsival közösen egy olyan mobilalkalmazást fejlesztett, amely segítségével a munkatársak megoszthatják egymással utazásaikat.