Itt a leértékelések szezonja

Nem szűnik a hatósági figyelem a boltokban: a karácsonyi roham lecsengése után számos akciót hirdetnek a kereskedelemben, a jelentős árkedvezmények mögött azonban nem valós leértékelések állnak, amit a fogyasztóvédelem is folyamatosan vizsgál.

2020. 01. 13. 13:03
Csábító a nagy engedmény, de átverés is állhat mögötte Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Januárban is van feladata a fogyasztóvédelmi hatóságnak, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakemberei az aktuális akciós ajánlatok valóságtartalmát, az eladási árat és az akciós egységár feltüntetését vizsgálják az üzletekben. A tárca a Magyar Nemzettel közölte: a januári leértékelések ellenőrzése során bekérik a kedvezménnyel kínált termékek korábbi árát, így győződnek meg arról, hogy valóban csökkent-e az ár, vagy esetleg a kereskedő megtévesztő módon a korábbi teljes eladási árat hirdeti akciósként. A fiktív árkedvezmények vagy a félrevezető tájékoztatás miatt pedig kormányhivatali eljárás indul.

Hasznos tanácsként felsorolták, hogy az év eleji leértékeléseknél fontos tudni: nem elég, ha az eladó csak az akció arányát, százalékát tünteti fel, ami sok helyütt jellemző, a vásárlónak a teljes fizetendő árat ugyancsak látnia kell, beleértve az egységárat is. Utóbbit az egy csomagban elhelyezett több darab, azonos kategóriába tartozó, azaz homogén termék esetén kell jeleznie a boltosnak akkor is, ha a termékek különböző színűek vagy mintájúak. Fokozottan érdemes arra is odafigyelni, hogy a meghirdetett leértékelés valós mértékű-e.

A kedvezményvadászat során szigorú szabályokat kell követni, eszerint a vásárló által ténylegesen fizetendő eladási árat, az egységárat és a szolgáltatás díját a vállalkozásnak egyértel­műen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan, forintban vagy annak rövidítésével megjelölve kell feltüntetni. A fogyasztót pontosan illik tájékoztatni, vagyis az általános forgalmi adót és egyéb kötelező terheket is tartalmazó bruttó árat kell közölni vele, mivel ha például két árat együtt tüntetnek fel, avval bajba kerülhet a kereskedő, mert az alacsonyabb áron köteles értékesíteni a terméket, még akkor is, ha a hibát például elütés okozta.

Csábító a nagy engedmény, de átverés is állhat mögötte

Csalóka lehet a hűségkártyák körüli akciózás is. Az ITM felhívta a figyelmet: a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzési tapasztalatai alapján széles körben terjed az a kereskedelmi gyakorlat, amely szerint az árkedvezmény csak törzsvásárlói vagy hűségkártya birtokában érvényesíthető. Alapvető, hogy erről az üzletnek előzetesen tájékoztatnia kell a vásárlókat.

Természetesen a hagyományos piacnál erősebben bővülő internetes kereskedelemben is érvényesek az árfeltüntetési szabályok. A hatóság emberei és az ITM laboratóriuma rendszeresen ellenőrzi az árazási gyakorlatot a teljes kiskereskedelemben, sőt szélesebb körben, mivel a hirdetések, prospektusok és minden reklámanyag esetén számonkérhető az általános szabály.

– A szakminisztérium a legkézzelfoghatóbb módon a fogyasztóvédelemben folyamatosan zajló hatékony ellenőrzésekkel tudja érzékeltetni, hogy a magyar emberek oldalán áll. A tárca ezért ezen a területen fokozott erőfeszítésekkel, célzott vizsgálatokkal védi a családokat, a jogkövető vállalkozásokat – emelték ki a tavaly is hangsúlyos irány folytatásaként.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.