Impozáns számokat tett közzé szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a 2019. év kiskereskedelmi fogyasztásáról. A mindennapi vásárlások, az otthonteremtéshez, a családi beruházásokhoz, a gyermekek ellátásához és a személyes gyarapodáshoz szükséges bolti beszerzések egész évben fölfelé mutató pályán voltak a korábbi évekhez képest is, noha több mint hat éve folyamatos a hazai kiskereskedelem bővülése. Ahogy azt decemberben többször megírtuk, a mostani statisztikák is igazolják, hogy az év végi ünnepek előtt tetőzött itthon a fogyasztói bizalom, és a már novemberben fölfutott vásárlási kedv decemberben is rengeteg pénzt hozott a boltok kasszájába. A szakértők szerint tavaly alapvetően a béremelések húzták a vásárlóerőt, így a belső fogyasztás minden körvonalazódó külgazdasági kockázattal szemben stabilan álló lábát adta a bruttó hazai termék (GDP) növekedésének, de az is meghatározó volt, hogy a háztartások megélhetését több kormányzati kedvezmény és támogatási lehetőség segíti.
Ajándékláz két hónapig
Karácsony havában meghaladta az előző esztendő ajándékbeszerzési időszakának eredményeit az üzletek, áruházak, plázák, vásárok és webáruházak forgalma, ekkor egészen pontosan folyó áron 1247 milliárd forintért értékesített az országos kiskereskedelmi üzlethálózat és az e-kereskedelem. Ezen összeg 46 százalékát az élelmiszerüzletekben fogyasztották a háztartások. Látható a KSH online pénztárgépek adataiból gyűjtött pontos adataiból, hogy az ünnepek előtti havi növekmény brutálisan magas, 6,7 százalékos volt, ami az előző hónap 6,8 százalékos növekedését követően alátámasztja, hogy nem csupán év közben, hanem az ünnepekre is bőségesen akadt költenivalója a magyaroknak, és a szokásoshoz képest már idejekorán készülni kezdtek az év végi hosszú pihenőidőre.
Az esztendő egészében a boltok tavaly hat százalékkal több terméket adtak el a 2018-ban mért mennyiséghez képest a naptárhatások nélkül kalkulált kimutatás szerint, ennek köszönhetően az étkezéshez szükséges alapanyagok piacán 3,4, az iparcikkek, tartós eszközök, bútor-, műszaki és egyéb fogyasztási termékek üzleteiben 9,2, míg a benzinkutakon hat százalékkal nőtt az értékesítés volumene, vagyis a mennyiségben eladott árutömeg.