Az idei év első hónapjában több mint 18 millió bejegyzés foglalkozott a koronavírus témájával a közösségi oldalakon, hírekben és blogokban, és ezek a bejegyzések további közel 330 millió reakciót váltottak ki – derül ki a Silberstein & Partners és az Ynsight Research közös kutatásából, amelyben a koronavírussal kapcsolatos online diskurzusokat vizsgálták a 2020. január 1-31 közötti időszakban, a globális és a magyar online térben.
A két cég 190 országban vizsgálta meg a vírusról szóló online diskurzusokat, és azt látták, hogy a beszélgetés volumene folyamatos emelkedést mutat, ahogyan az érkező reakciók is. „Az újabb és újabb hírek további lendületet adnak a trendnek, így előreláthatóan tovább fog növekedni a virtuális térben folyó párbeszéd mennyisége az elkövetkező hetekben. A trendben jól látható, hogy míg a január első felében megjelenő kínai megbetegedése kevésbé foglalkoztatták a felhasználókat, addig az utóbbi napok fejleményei lavinaszerű reakciót váltottak ki” – olvasható az elemzésben.
Magyarországon közel 19 ezer bejegyzés született az elemzett időszakban – állapítja meg a kutatás, hozzátéve, hogy a magyar trend megfelel a globálisnak. Érdekes különbség ugyanakkor, hogy míg globálisan a legnépszerűbb platform messze a Twitter, addig itthon gyakorlatilag elhanyagolható a platform súlya. Hazánkban a hírportálok után elsősorban Facebook posztokban és kommentekben foglalkoznak a vírussal.
A tartalmakat elemezve kiderül: a hírek, közlemények, és orvosi tanácsok mellett nagy súllyal jelennek meg az álhírek, összeesküvéselméletek. Emberkísérletnek, terrorizmusnak, vagy egyszerű hoaxnak állítják be a jelenséget a radikálisabb felhasználók.
A kutatás megemlíti, hogy globálisan a legtöbb felhasználóhoz eljutott cikket a VICE online magazin publikálta, amelyben a keresési trendek mellett azzal is foglalkoztak, hogy sokan összekapcsolják a koronavírust (coronavirus) a népszerű Corona sörmárkával. Ez az írás 156 ezer kommentet, 607 ezer Facebook like-ot, és 89 ezer FB megosztást generált. A megállapítás egyfelől a szóviccek és szellemes mémek újabb hullámát indították el, de szintén intenzív diskurzus kezdődött a tájékozottságról, álhírekre és félinformációkra fogékony közönségről – fogalmaznak a kutatás készítői.