Valósághűbb inflációs rátát számolt ki a konföderáció

A Munkástanácsok alternatív inflációs rátájának kiemelt célja, hogy reá­lisabb képet adjon a munkavállalókat érintő pénzromlási folyamatokról, és az segítse a bértárgyalásokat.

Nagy Kristóf
2020. 02. 10. 9:27
null
Egyes fogyasztói csoportokat rosszabbul érint a pénzromlás Fotó: Kurucz Árpád
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új inflációs mutatót hívott életre a Munkástanácsok Országos Szövetsége annak érdekében, hogy pontosabb képet lehessen kapni arról, hogy az átlagjövedelemmel rendelkezőket vagy az az alatt keresőket milyen mértékben érinti az infláció – közölte a szakszervezeti konföderáció.

A Munkástanácsok által számított inflációs ráta tavaly az év egészében 4,1 százalék volt, szemben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által számított 3,4 százalékkal. Emlékeztettek: a KSH meghatározása szerint az általuk publikált fogyasztóiár-index a háztartások által a saját felhasználásra vásárolt termékek és szolgáltatások adott idő alatt bekövetkező átlagos árváltozását méri. Részben módszertani, részben technikai okokból viszont bizonyos vásárlások – például az ingatlan vagy egyes szolgáltatások – nem szerepelnek a fogyasztói­ár-indexben, amely az infláció mértékét jelzi. Az árindex mértéke pedig alapvetően befolyásolja a munkavállaló által elkölthető jövedelmet, pénzének valós értékét.

Egyes fogyasztói csoportokat rosszabbul érint a pénzromlás
Fotó: Kurucz Árpád

A Munkástanácsok alternatív inflációs rátájának kiemelt célja, hogy reá­lisabb képet adjon a munkavállalókat érintő pénzromlási folyamatokról, és az segítse a bértárgyalásokat. A mutató jelentősebb mértékben eltérhet a KSH által mért általános inflációs rátától. Ennek oka, hogy az egyes társadalmi csoportok fogyasztási szokásai eltérőek, ezért az inflációs rátát alkotó főcsoportok súlyozása is korrekciót igényel. A konföderáció által számított inflációs ráta alapvetően a KSH statisztikáiból indul ki, amely összesen hét főcsoportot vesz alapul: az élelmiszerek, a szeszes italok, a dohányáruk, a ruházkodási cikkek, a tartós fogyasztási cikkek, a háztartási energia, illetve egyéb cikkek, üzemanyagok, szolgáltatások.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.