Örülhettek a hazai autósok az elmúlt heteknek

Az év eleje óta folyamatosan mérséklődik az üzemanyagok fogyasztói átlagára, ám az utóbbi két hétben zuhanórepülésbe váltott a folyamat.

2020. 03. 23. 15:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év eleje óta folyamatosan mérséklődik az üzemanyagok fogyasztói átlagára, ám az utóbbi két hétben zuhanórepülésbe váltott a folyamat. Egyfelől természetes jelenségről van szó: a legtöbb év első egy-két, legfeljebb három hónapjában megfigyelhető, hogy az előző esztendő végén tapasztalható kiskereskedelmi fogyasztás felpörgésére rea­gáló üzemanyag-áremelkedés megáll, majd mérséklődésbe fordul át. Az árcsökkenés idén is elkezdődött, a magyarázatok között viszont most szerepel az is, hogy a kínai ipar lassulása miatt mérséklődött az olaj iránti kereslet.

Péntek óta a benzin nagykereskedelmi literenkénti átlagára 318 forint, a gázolajé 335 forint a Holtankoljak.hu szerint, míg a fogyasztói átlagár a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal március 16-i számítása alapján 350, illetve 360 forint volt. Ezek az értékek a most kezdődő héten várhatóan már jóval alacsonyabbak lesznek. Kérdés, hogy az otthoni munkavégzés növekedése mekkora keresletcsökkenést okoz és hogyan reagálnak rá az értékesítők.

Egy évvel ezelőtt egyébként jóval nagyobb mértékű árzuhanást láttunk. A benzinért 2018 októberében még mintegy 430 forintot kértek, 2019 januárjában pedig negyven forinttal kevesebbet. A dízel ugyanabban az időben volt a legdrágább – 405 forint literenként –, tavaly januárra pedig nagyjából ötven forinttal esett az átlagára.

Mivel az olaj világpiaci jegyzésára az utóbbi hetekben rendkívüli mélységekbe került, felvetődhet, mikor változhat a hazai üzemanyagok jövedéki adójának mértéke. Ennek megállapításához a 2016-ban tapasztalt, tartósan alacsony olajárak óta a Brent napi jegyzési adatok alapján meghatározott átlagárat veszi alapul a Nemzeti Adó- és Vámhivatal. Az idei második negyedévre számítva az átlagár 56,327 dollár hordónként a hatóság közlése szerint. Ez alapján 2020. április 1-jétől nem változik a jövedéki adó mértéke, vagyis marad a benzinnél literenként 120, a gázolajnál 110,35 forint. Ha a negyedéves átlag hordónként 50 dollár vagy azalatti, akkor a benzin és a kerozin jövedéki adójának mértéke literenként öt forinttal, a gázolajé pedig tíz forinttal növekszik. Akárhogy is, a jövedéki adó teszi ki a legnagyobb hányadot a Magyarországon értékesített üzemanyagok árából, jelenleg mintegy 38 százalékot. Az árnak általában az ötöde a termelői ár, a kiskereskedelmi árrés hat, a készletezési díj pedig egy százalék. A nagykereskedői árrés viszont nagyban eltér a két üzemanyagfajtánál: a dízelé 13 körüli, a benziné hét százalék. Mindezekre jön még a 27 százalékos általános forgalmi adó, ami a végösszeg 21 százalékát teszi ki.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.