Az adóhivatal engedékenyebb a válsághelyzetben

Haladéktalanul jelezni kell az adóhivatalnál, ha egy cég, egy magánszemély az egészségügyi válsághelyzet miatt nem tudta leadni adóbevallását vagy befizetni adóját. A hatóság ugyanis élhet a méltányosság eszközével, és eltekinthet a szankció kiszabásától. A korábbi adatok egyébként azt mutatják, hogy a hivatal békeidőben is sokszor engedékeny.

Jakubász Tamás
2020. 04. 08. 5:45
Csak a NAV központi irodái tartanak nyitva. Ha lehet, a hatóságnál is kerülik a személyes érintkezést Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mostani válsághelyzet az élet minden területén megakaszthatja az ügyek intézését, s lehetnek akár olyanok is, akik bármiféle, a krízisre visszavezethető ok miatt nem tudják elkészíteni bevallásukat vagy nem tudják időben leróni a közterhet. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szóvivőjénél arról érdeklődtünk, mi a teendőjük azoknak, akik így járnak.

– A mostani viszonyok között könnyen előfordulhat, hogy az adózók önhibájukon kívül olyan helyzetbe kerülnek, amikor nem tudnak adóügyi kötelezettségüknek a meghatározott időre eleget tenni, s előreláthatóan hosszabb ideig nem is tudják pótolni mulasztásukat. Ilyen eset pél­dául, amikor akár saját maguk vagy képviselőjük, meghatalmazottjuk karanténba kényszerül, vagy kizárt a kapcsolatfelvétel a könyvelővel – kezdte válaszát Kis Péter András.

– Ha az adózó valamilyen mulasztást követ el, például késve adja le bevallását vagy csúszik az adatszolgáltatással, az adófizetéssel, akkor ennek okát a határidő lejárta után a lehető leghamarabb jeleznie kell a NAV-nak. Érdemes külön kiemelni, ha késlekedése a járványügyi vészhelyzetre vezethető vissza – közölte a szóvivő. – Ilyenkor – folytatta – az adóhivatal figyelembe veszi, hogy mi okozta az adózói késedelmet, mulasztást, és a méltányosság alapelvét alkalmazva értékeli az adott ügy részle­teit. A NAV úgy is határozhat, hogy a szankció kiszabásától a körülmények miatt eltekint – fogalmazott Kis Péter András.

Hozzátette ugyanakkor: a kormányzat gazdaságvédelmi lépései az elmúlt időszakban több ágazat vállalkozásait is mentesítették a járványügyi vészhelyzet miatt az adókötelezettség alól, helyzetüket a jogszabály rendezi. A szóvivő felhívta a figyelmet arra is, hogy a hivatal honlapján, vezető helyen találhatók meg a járványhelyzettel kapcsolatos adóügyi tudnivalókról szóló összefoglalók, tájékoztatók.

Csak a NAV központi irodái tartanak nyitva. Ha lehet, a hatóságnál is kerülik a személyes érintkezést
Fotó: Kurucz Árpád

A korábbi adatok egyébként azt mutatják, hogy az adóhivatal akkor is gyakran engedékeny, ha a megszokott kerékvágásban zajlik az élet. A 2018-as kimutatás például arról szól, hogy abban az évben 121 ezer esetben hozott jogerős határozatot a NAV az adózók fizetési könnyítést vagy tartozáselengedést kérő beadványai alapján. Akkor tízezer megszüntetés és nagyjából húszezer elutasítás mellett a hivatal kilencvenezer alkalommal bólintott rá legalább részben az adófizetők kérelmére. Másképpen mondva: négyből három alkalommal – legalább részben – eleget tett a hatóság az ügyfél kérésének.

A határozatok nyomán a magánszemélyek és a vállalkozások 83 mil­liárd forint részbeni vagy későbbi befizetésre kaptak lehetőséget, miközben a NAV elengedett majdnem négymilliárd forintot. Az általános tapasztalat szerint a magánszemélyek – mondhatni, békeidőben – rendszerint a személyi jövedelemadóból fennálló elmaradásra, valamint az illetéktartozásaik­ra kérnek fizetési kedvezményt, míg a cégek általában az általános forgalmi adó ügyé­ben terjesztenek elő ilyen kérelmet.

Rövidebb nyitvatartás

A járványhelyzetben a NAV igyekszik minimalizálni az ügyfeleire és munkatársaira ható kockázatokat, ezért a fővárosi és a megyei központi ügyfélszolgálatok március ­18-ától heti 25 órában várják az ügyfeleket. Fontos változás, hogy az ügyféltérben egyszerre csak annyi ügyfél tartózkodhat, ahány ügyfélszolgálati ablak nyitva van. Mivel az adóügyek döntő része elektronikusan is intézhető, ezért a hivatal azt javasolja, hogy az ügyfelek válasszák az elektronikus vagy telefonos ügyintézést.

Egyszerűbb telefonálás

Az adóhivatal egyszerűsítette azon egyedi azonosítószámoknak az igénylését, amelyekre az adóügyek telefonos elintézéséhez van szükség. Az azonosító megszerzéséhez egy elektronikus űrlapot, az úgynevezett TEL adatlapot kell kitölteni. A nyomtatvány akár okostelefonról is elérhető a www.onya.nav.gov.hu címen, a belépéshez ügyfélkapus hozzáférés kell. A NAV ezután napokon belül megküldi a kérelmező ügyfélkapujára a telefonos ügyintézési azonosításhoz szükséges PIN-kódot. Ezzel a 06-80/20-21-22-es­ telefonszámon egyedi adóügyek is elintézhetők.

E-keresetkimutatás

Érdemes igénybe vennie a NAV ­online keresetkimutatását azoknak, akik mostanában vennének fel hitelt – a rendszer előnye, hogy nem szükséges a személyes megjelenés. Az e-keresetkimutatás a www.nav.gov.hu/nav/ebev_portal címen érhető el. A kimutatásban egy év, a lekérdezést megelőző második hónap utolsó napjáig terjedő 12 hónap adatai szerepelnek. A NAV az e-keresetkimutatást elektronikusan továbbítja a kérelmező magánszemély által megjelölt hitelnyújtónak. Jelenleg hét pénzügyi szereplő ügyfelei használhatják a szolgáltatást.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.