A mostani válsághelyzet az élet minden területén megakaszthatja az ügyek intézését, s lehetnek akár olyanok is, akik bármiféle, a krízisre visszavezethető ok miatt nem tudják elkészíteni bevallásukat vagy nem tudják időben leróni a közterhet. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szóvivőjénél arról érdeklődtünk, mi a teendőjük azoknak, akik így járnak.
– A mostani viszonyok között könnyen előfordulhat, hogy az adózók önhibájukon kívül olyan helyzetbe kerülnek, amikor nem tudnak adóügyi kötelezettségüknek a meghatározott időre eleget tenni, s előreláthatóan hosszabb ideig nem is tudják pótolni mulasztásukat. Ilyen eset például, amikor akár saját maguk vagy képviselőjük, meghatalmazottjuk karanténba kényszerül, vagy kizárt a kapcsolatfelvétel a könyvelővel – kezdte válaszát Kis Péter András.
– Ha az adózó valamilyen mulasztást követ el, például késve adja le bevallását vagy csúszik az adatszolgáltatással, az adófizetéssel, akkor ennek okát a határidő lejárta után a lehető leghamarabb jeleznie kell a NAV-nak. Érdemes külön kiemelni, ha késlekedése a járványügyi vészhelyzetre vezethető vissza – közölte a szóvivő. – Ilyenkor – folytatta – az adóhivatal figyelembe veszi, hogy mi okozta az adózói késedelmet, mulasztást, és a méltányosság alapelvét alkalmazva értékeli az adott ügy részleteit. A NAV úgy is határozhat, hogy a szankció kiszabásától a körülmények miatt eltekint – fogalmazott Kis Péter András.
Hozzátette ugyanakkor: a kormányzat gazdaságvédelmi lépései az elmúlt időszakban több ágazat vállalkozásait is mentesítették a járványügyi vészhelyzet miatt az adókötelezettség alól, helyzetüket a jogszabály rendezi. A szóvivő felhívta a figyelmet arra is, hogy a hivatal honlapján, vezető helyen találhatók meg a járványhelyzettel kapcsolatos adóügyi tudnivalókról szóló összefoglalók, tájékoztatók.

Fotó: Kurucz Árpád
A korábbi adatok egyébként azt mutatják, hogy az adóhivatal akkor is gyakran engedékeny, ha a megszokott kerékvágásban zajlik az élet. A 2018-as kimutatás például arról szól, hogy abban az évben 121 ezer esetben hozott jogerős határozatot a NAV az adózók fizetési könnyítést vagy tartozáselengedést kérő beadványai alapján. Akkor tízezer megszüntetés és nagyjából húszezer elutasítás mellett a hivatal kilencvenezer alkalommal bólintott rá legalább részben az adófizetők kérelmére. Másképpen mondva: négyből három alkalommal – legalább részben – eleget tett a hatóság az ügyfél kérésének.