Elakadhat az autóipar zöldfordulata

Ott folytatódik-e minden, ahol abbamaradt március közepén, vagy valami teljesen új kezdődik a járműiparban a posztkorona-időszakban? Szakértők szerint a digitalizáció és a robotizáció minden bizonnyal kétszeres lendülettel halad majd, az elektromos hajtásra áttérés azonban talán már nem lesz olyan sürgős.

2020. 04. 14. 9:42
Emberi kéz érintése nélkül készülnek a gépkocsi-karosszériák a robotsorok között Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha tetszik, ha nem, rövidesen újra kell indulnia az iparnak a világméretű leállás után, különben helyrehozhatatlan károk keletkeznek. De vajon ugyanúgy folytatódik majd, mint ahogyan a járvány előtt zajlott, vagy teljesen új világ kezdődik? A nagy leállás a járműipar korszakos átalakulását akasztotta meg, amely a digitalizáció, a robotizáció, az elektromos hajtásra való áttérés, az összekapcsolt és önvezető járművek fejlesztése körül forgott. Mi az, ami mindebből ezek után is megvalósulhat, és mi az, ami nem?

A gyárak leálltak, hiszen a munkásokat – és tágabb értelemben a társadalmat – meg kell óvni a személyes találkozással terjedő vírus veszélyeitől. Ugyanakkor a gyártás digitalizálása és robotizálása hosszú távon is hatásos ellenszere lehet minden hasonló világjárványnak, hiszen ha a szalagok mellett dolgozó munkások tömege helyett mérnökök és IT-szakemberek felügyelik majd a termelést, kevésbé fenyeget a fertőzés terjedése. Itt jön a képbe a home office, az otthoni munkavégzés, amelynek a technikai feltételei régóta megvannak, de a munkaadók ezt még az adminisztratív munkakörökben is csak ritkán engedélyezték. A járvány hatására immár tömegesen dolgoznak otthonról olyan munkakörökben, ahol ehhez csak jó internetkapcsolatra és megfelelő számítástechnikai eszközökre – gyakran egyetlen laptopra – van szükség. Lehet, hogy a járvány elmúltával a korábbinál nagyobb, esetleg lényegesen nagyobb mértékben fennmarad az otthoni munkavégzés gyakorlata. Ennek következményei lehetnek például a városi, elővárosi közlekedésben. Csökkenhet az agglomerációból a belvárosba naponta ingázók száma, ami megmutatkozhat a közutak és a közösségi közlekedési eszközök terheltségén is.

Emberi kéz érintése nélkül készülnek a gépkocsi-karosszériák a robotsorok között
Fotó: Kurucz Árpád

– Önmagában a home office nem fogja megszüntetni a reggeli csúcsforgalmat a nagyvárosok bevezető gyorsforgalmi útjain – vélekedett kérdésünkre Andó Gergely vasúti szakértő, a Közlekedésvilág szaklap szerkesztője. A nagyvárosokból a magas ingatlan­árak miatt az agglomerációba költöző családok nemcsak a munkahely miatt járnak be, hanem számos kereskedelmi, egészségügyi vagy éppen oktatási szolgáltatás miatt is. Azok a családok, amelyek kiköltöznek, gyakran továbbra is ugyanabba az iskolába járatják a gyermekeiket, ahová korábban. Az elővárosi buszok és vonatok reggelenként többnyire éppen az iskolásokkal vannak tele. Az ingázás akkor érhet véget, ha a ma még inkább alvóvárosoknak tekinthető települések humán infrastruktúrájának fejlettsége utoléri az igényeket.

A járműipar feltételezett újraindulása további változásokat hozhat a fejlesztések irányát illetően. A 2020-as év legfontosabb újdonsága az EU által előírt 95 gramm/kilométeres szén-dioxid-flottaérték, illetve az ennek túllépését szankcionáló brutális pénzbüntetés. A német sajtóban szakértői szinten már zajlik az egész uniós zöldfordulat átértékelése. Michael Haberland, az egyik tekintélyes szakmai egyesület alapítója szerint ideiglenesen hatályon kívül kell helyezni a meghirdetett kibocsátási küszöböt, és elhalasztaná az elektronikus sofőrsegédek bevezetését. Mint ismert, 2022 után az EU területén forgalomba helyezett autóknak egy sor vezetéstámogató rendszert kellene ­kötelezően kínálniuk. Haberland – akinek cikkét Várkonyi Gábor a blogjában ismertette magyarul – nekitámad a dízeltechnológia további tiltásának is. Szerinte az újabb dízelautók bizonyíthatóan tiszták. Azokban a városokban, ahol kitiltották a régi dízelmotorokat, nem a várt mértékben javult a levegő tisztasága. Végül a szerző felveti, hogy nemcsak az elektromos, hanem a hagyományos, akár dízelautók vásárlását is állami támogatással kellene segíteni. Erre a fogyasztásösztönzésre azért van szükség, hogy mielőbb regenerálódjon a kényszerű leállás miatt szétzilálódott autóipari beszállítói láncolat.

A cikkben foglaltak csupán javaslatok, azonban azt mutatják, hogy a német közhangulat megfordult, és megeshet, az elektromos hajtású autók áttörése néhány évet tovább késik. Ugyanakkor nem biztos, hogy elnapolják a járművek és járművek, a járművek és az infrastruktúra közti kommunikáció fejlesztését, ami végül is az autonóm működés közvetlen előszobájának tekinthető. Ezek a kommuniká­ciós rendszerek az 5G belépésével újabb lökést kapnak, és mindez független a meghajtás módjától.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.