Lakat alatt marad az autóipar

Többnyire meghosszabbítják a korábban elrendelt leállást a magyarországi járműipari gyártók: a Suzuki és a Mercedes már nyilvánosságra hozta a tervezett újraindulás időpontját, az Audinál és az Opelnél erre még várni kell. A cégek az állásidőre is fizetnek bért a dolgozóknak.

2020. 04. 02. 7:34
null
A szentgotthárdi Opel-gyárban március 23-án állt le a termelés Fotó: MTI/Varga György
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sorra jelentik a be a hazai járműipari cégek, gyártók és beszállítók, hogy meghosszabbítják a korábban megkezdett kényszerű üzemszünetet. A Magyar Suzuki Zrt. az eredetileg április 3-ig tervezett leállást további két héttel meghosszabbítja – közölte lapunkkal a cég. A gyártó a leállás alatt azon dolgozik, hogy az újrainduláshoz megteremtse a biztonságos munkavégzés feltételeit. A győri Audi, ahol mintegy 13 ezer ember dolgozik, március 23-án hétfőn állt le, az előzetes tervek szerint két hétre, azaz a hét végéig. A továbbiak­ról a gyár kommunikációs vezetője későbbre ígért lapunknak tájékoztatást. A leállás első hetére a termelési területeken az állásidő volt érvényes. Ez alapesetben azt jelenti, hogy a jövedelmek kifizetése – mozgóbér és pótlék nélkül – biztosított.

A kecskeméti Mercedes-Benz-gyár április 21-ig hosszabbította meg a munkavégzés szüneteltetését a koronavírus-járvány miatt. A Daimler március 17-én döntött úgy, hogy két hétre megszakítja a gyártást európai telephelyei­nek nagy részén. Ez a döntés a kecskeméti gyárat is érintette, ahol ­március 20-án függesztették fel a munkát. Az elengedhetetlenül szükséges területek működését továbbra is biztosítják, ezeken a részlegeken a munkatársak létszámát minimálisra csökkentették, megfelelő védelmükről továbbra is gondoskodnak. A cég célja továbbra is az, hogy munkavállalói munkahelyét és bérét hosszú távon biztosítani tudja. A gyár több mint 4400 munkatársat foglalkoztat.

A szentgotthárdi Opel-gyárban március 23-án állt le a termelés
Fotó: MTI/Varga György

A szentgotthárdi Opel motorgyárban a hét végéig biztosan nem indul újra a termelés, a későbbiekről a PSA központilag dönt – közölte kérdésünkre Kaszás Zoltán, a gyár kommunikációs vezetője. Lapunk más forrásból úgy értesült, hogy Szentgotthárdon nem készülnek a gyártás újraindítására a jövő hét elején sem. Mint korábban beszámoltunk róla, március ­23-án állt le a termelés a gyárban. A Peugeot-, Citroën-, DS-, Opel- és ­Vauxhall-márkákat gyártó franca PSA akkor arról adott ki közleményt, hogy első körben március 27-ig leállítja a teljes európai termelést. Mivel ez azt jelenti, hogy nem szerelnek össze autókat, ezért Szentgotthárdon sem gyártanak motorokat. A leállás a fizikai és a szellemi dolgozókat egy­aránt érinti, de azt ígérik: nem fogják fizetés nélkül hagyni a munkásokat.

A járműipari beszállítóknál is visszafogták a tevékenységet. Március 21-e óta a Robert Bosch Elektronika Kft. hatvani üzemében folyamatosan, tervszerűen csökkentik a termelést. Múlt hétfőtől, azaz március 23-a óta a Continental makói és váci egységeiben sem folyik termelőmunka. Az Autoliv biztonsági öveket készítő sopronkövesdi üzemében is leálltak a gépek, és április 6-ig nem is fognak újraindulni. A Hankook Tire rácalmási üzemében április 7-ig szünetel a gumiabroncsok gyártása.

Különleges munkarendet vezet be a Stadler szolnoki kocsiszekrényüzeme is – jelentette be a Stadler Trains Magyarország Kft. A munkatársak egy műszakos munkarendre térnek át, míg a termelést támogató területek munkaidő-beosztása ehhez igazodva változik. A járművek fékrendszereit szállító Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. azt közölte, hogy a vírushelyzethez igazított munkarenddel folytatja a gyártást. A vállalat a kialakult helyzetben jelenleg nem tervez leépítést, minden munkatársára minden foglalkoztatási formában számít. Egy nem tervezett, de kényszerű leállás esetén is biztosítják munkavállalóik­nak az alapbért – közölték.

A Wallisé a Jaguar-Land Rover

Mától a Wallis Automotive Europe értékesíti a két ikonikus brit márkát, a Jaguart és a Land Rovert a hazai piacon. A Wallis nemzetközi pályázat eredményeként nyerte el a járművek és az alkatrészek kizárólagos importőri jogát Magyarországon.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.