Évek óta vita tárgyát képezi, hogy az elektromos meghajtású járművek a teljes életciklusuk során valójában mekkora ökológiai lábnyomot hagynak maguk után, és ez alapján tényleg megéri-e leszoknia az emberiségnek a belső égésű motorokról. A témában még tavaly tavasszal a müncheni IFO gazdaságkutató intézet által megjelentetett tanulmány igencsak felkavarta a kedélyeket. A szerzők azt állították, hogy a dízel gépjárművek kisebb karbonlábnyommal bírnak a teljes életciklusra vetítve – a gyártástól kezdve az üzemeltetési időn át az elbontásig –, mint az elektromos hajtáslánccal működő autók.
A Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke akkor – több más szakértő mellett – elfogultnak és alapvetően tévesnek nevezte az állítást. Ungár János felhívta a figyelmet arra, hogy a kutatás módszertana pontatlan, mivel nem vették számításba a rohamléptékű innovációt, és valótlan pillanatfelvétel alapján próbálták az iparágat zsákutcába irányítani. Annyiban igazat adott a tanulmány készítőinek, hogy a villanyautó mint eszköz nem csodafegyver, hiszen nem mindegy, hogy a járműbe tankolt áram forrása karbonmentes (mint a megújuló és a nukleáris alapúak) vagy fosszilis tüzelésű erőműből származik.
Az áram tisztasága tehát kulcsfontosságú, erre fektették a hangsúlyt azok a kutatók is, akik a Nature magazinban jelentették meg a tanulmányukat a napokban. – Még a legpesszimistább forgatókönyvben is csökkenő kibocsátás várható, ez pedig nagyon is hasznos lehet a jogalkotók számára – mondta a dokumentum egyik szerzője. Florian Knobloch, a hollandiai Radboud Egyetem környezetvédelmi kutatója mítosznak nevezte azokat az állításokat, amelyek az elektromos közlekedés terjedésével járó karbonkibocsátás növekedéséről szólnak.

Fotó: Katona Vanda
A kutatók 59 régió adatait, így a világ közlekedésének 95 százalékát vizsgálták. Arra jutottak, hogy ezeknek a régióknak 95 százalékában az elektromos autózás klímavédelmi szempontból előnyösebb, mint a benzines, dízeles meghajtás. A kis hányadot képviselő kivételek között például Lengyelország található, ahol továbbra is nagyrészt szénből állítják elő a villamos energiát. Szerencsésebb helyzetben van Svájc és Svédország, ahol az áram túlnyomó része megújuló vagy nukleáris alapú. Ezekben az országokban a teljes életciklusra vetítve mintegy hetven százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátás tulajdonítható egy elektromos autónak a belső égésű motorral felszereltekhez képest.