Beköszöntött az e-aláírás korszaka

A világjárvány kitörése óta kiemelt szerepet kapnak az érintés és személyes kontaktus nélküli kapcsolatok a mindennapi ügyintézésben és az üzleti életben egyaránt. A kényszerű változások jelentős módosításokat hoztak a technikai megoldások, így az e-aláírások piacán is.

Horváth Éva
2020. 05. 31. 18:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ legtöbb kormányzata igyekszik olyan jogi és szabályozási környezetet teremteni, amellyel ösztönzi és segíti az elektronikus aláírás használatát. Ez alól Magyarország sem kivétel, ahol – a vírushelyzet miatt egyelőre ideiglenesen – változott a szabályozás: már személyes megjelenés nélkül, távolról, videóazonosítással is bárki kiválthat webes e-aláírást – tájékoztatott az e-aláírásokkal foglalkozó Netlock informatikai cég.

Az e-aláírás egy személyes, digitális ujjlenyomat, ami az adott dokumentum kódjába „ég bele”. Az így aláírt dokumentum hitelessége tökéletesen megegyezik a hagyományos, papíron, tollal aláírt verzióéval, így alkalmas cégszerű aláírásra is bármilyen hivatalos okiraton.

– Az elmúlt hetekben a többszörösére nőtt az elektronikus aláírást igénylő ügyfeleink száma a vírus miatt átalakuló üzleti és munkafolyamatok miatt. A nagyvállalatok járnak az élen, nem ritka, hogy százas, ezres nagyságrendben igényelnek e-aláíró tanúsítványt a dolgozóiknak, de cégmérettől függetlenül egyre többen váltanak e-aláírásra a magyar kis- és középvállalatok is. Most, hogy az e-aláírás kiváltásához szükséges azonosításhoz nincs szükség személyes megjelenésre, mert videóhívással, néhány perc alatt távolról is elvégezhető a folyamat, további növekedésre számítunk – jelezte Somkuti András, a Docler Holding elnök-vezérigazgatója, a Netlock ügyvezetője. Hozzátette: éppen a járvány által diktált kényszerhelyzet világított rá a technológia nyújtotta előnyökre, legfőképpen arra, hogy az elektronikus aláírás az egyetlen út az üzleti folyamatok, szerződések, jogi tranzakciók távoli, személyes kontaktus nélküli, hiteles digitális kezelésére. Bár jelenleg a videóazonosításra vonatkozó jogszabály a vészhelyzet végéig érvényes, hamarosan állandó gyakorlattá válhat.

Szinte nincs olyan üzleti, közigazgatási vagy hétköznapi ügymenet, amelynél az e-aláírás ne lenne képes rengeteg személyes interakciót viszonylag gyorsan és egyszerűen kiváltani. Nem kell tülekedni a zsúfolt ügyfélszolgálaton vagy közjegyzői, ügyvédi irodába menni a szerződéskötés miatt. Az üzleti partnerek is szerződhetnek távolról, sőt akár egy teljes vállalati rendszer is felruházható a biztonságos és magas joghatású aláírás képességével. Nincs szükség a szerződések postázására, futáros küldésére, nyomtatására.

Ahhoz, hogy egy szervezet vagy magánszemély képes legyen az e-aláírásra, létre kell hozni neki egy digitális identitást, amellyel minden kétséget kizáróan igazolhatja magát, illetve a cégét az online térben. Ezt az egyedi és meghamisíthatatlan digitális azonosítót egy hitelesítésszolgáltató szervezet alkotja meg. Az elektronikus aláírás használata hasonlít a netbankos szolgáltatásokhoz: egy webes felületek kell belépni az aláíró felületre, majd több lépéses azonosítás után írható alá a dokumentum (jellemzően pdf, de egyéb formátum is használható).

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.