Szívatóval indul az autóipar

Közösségi pénzek segítségével indítaná újra az európai járműipart négy, gyártókat, beszállítókat és szervizeket képviselő nemzetközi érdekképviselet. Eközben az államok is lépéskényszerbe kerültek, Csehországban már él a roncsprémium, Németországban még tart a kötélhúzás.

2020. 05. 12. 5:45
German Chancellor Angela Merkel attends the start of production of a new electric VW ID.3 in Zwickau
Angela Merkel a VW első igazi villanyautójának bemutatóján Zwickauban Fotó: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németországban még vitatkoznak a keresletet ösztönző autócsereprogram, közkeletű nevén roncsprémium alkalmazásán, Csehországban már be is vezették. A Restart nevű akcióban egy Octavia ára akár 2,8 millió forinttal, a Karoqé 1,5 millióval, a Fabiáé pedig nagyjából egymillióval csökkenthető. Eközben az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) és három másik európai járműipari szervezet huszonöt pontban foglalta össze azokat az intézkedéseket, amikkel szerintük az Európai Unió és tagállamai az autóipar újraindulását segíthetnék. A javaslatok részét képezi az új járművek vásárlásának támogatása, a határellenőrzések lazítása, valamint a versenyszabályozás átmeneti megváltoztatása is. A javaslatokat az ACEA mellett az Autóipari Beszállítók Európai Szövetsége (CLEPA), az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA), illetve az európai autókereskedőket és szervizeket képviselő CECRA fogalmazta meg. A négy szervezet együttesen az egész autóipari ellátási láncot lefedi.

Angela Merkel a VW első igazi villanyautójának bemutatóján. Megbomlott az összhang
Fotó: Reuters

A javaslatok központi eleme a minden járműkategóriára kiterjedő, összehangolt csereprogramok indítása, a nemzeti csereprogramok uniós forrásokkal támogatása, valamint ezeknek a programoknak járműselejtezési prémiumokkal való kiegészítése. Az EU-nak továbbá a közszervek járműbeszerzéseit is pénzügyi támogatásokkal kellene ösztönöznie. A szervezetek arra is kérik a döntéshozókat, hogy a lehető legkorábban engedélyezzék a javítóműhelyek és kereskedések kinyitását. Segítendő a vállalatok újraindulását, az egészségügyi óvintézkedések terén harmonizált útmutatásokra van szükség. A határellenőrzési eljárásokat össze kell hangolni, illetve a közúti áruforgalmat fel kell menteni a határellenőrzések alól. Az Európai Uniónak fontolóra kellene vennie a versenyszabályozás átmeneti lazítását.

A négy szervezet a koronavírus-krízis távlati hatásaival is számolt. Ennek megfelelően arra szólítják fel az EU-t, hogy mérjék fel a járvány hatásait az autóipari szabályozások, szabálytervezetek esetében. A következő generációs, digitális közlekedési infrastruktúra fejlesztését fel kell gyorsítani, a területhez kötődő beruházásokat pedig támogatni szükséges. Az ACEA főigazgatója, Eric-Mark Huitema nyilatkozata szerint most létfontosságú, hogy a teljes autóipari értékláncot újraindítsák. Hozzátette, hogy a keresletösztönzés javítani fogja a gyártókapacitások kihasználtságát, védve a munkahelyeket és a befektetéseket. Az EU munkavállalóinak 6,1 százaléka, összesen 13,8 millióan dolgoznak az autóiparban. A szektor egyúttal az EU legnagyobb magánbefektetőjének számít innovációs téren. Az éves kutatás-fejlesztési kiadások 57,4 milliárd eurót tesznek ki, ami az uniós összérték 28 százaléka.

Miként korábban lapunk is beszámolt, a BMW, a Mercedes és a Volkswagen vezetői Németországban az autóipar leállásának ellensúlyozására javasolták egy újabb roncsprémiumprogram beindítását, és egyes tartományi vezetők is támogatták a kezdeményezést. Hasonló lépésről lenne szó, mint amit egy évtizede már kipróbáltak, a 2008-as pénzügyi válság következményeinek enyhítésére. A régebbi, kevésbé környezetbarát gépjárművek leadásáért cserébe az állam jelentős összeggel járulna hozzá új autók vásárlásához. A német kormányzat azonban egyelőre nem mutat nyitottságot. Az autóipar, a szakszervezetek és a kancellária képviselői május 5-én tartottak megbeszélést Berlinben, ekkor csak a tárgyalások folytatásában egyeztek meg. Az állami program gyors bevezetésében bízó gyártók csalódottan távoztak, és jelzésértékű, hogy a BMW már másnap bejelentette, hogy több fejlesztése mellett a debreceni gyár beindítását is elhalasztja a járvány miatti korlátozások gazdasági hatásának ellensúlyozására.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.