Németországban még vitatkoznak a keresletet ösztönző autócsereprogram, közkeletű nevén roncsprémium alkalmazásán, Csehországban már be is vezették. A Restart nevű akcióban egy Octavia ára akár 2,8 millió forinttal, a Karoqé 1,5 millióval, a Fabiáé pedig nagyjából egymillióval csökkenthető. Eközben az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) és három másik európai járműipari szervezet huszonöt pontban foglalta össze azokat az intézkedéseket, amikkel szerintük az Európai Unió és tagállamai az autóipar újraindulását segíthetnék. A javaslatok részét képezi az új járművek vásárlásának támogatása, a határellenőrzések lazítása, valamint a versenyszabályozás átmeneti megváltoztatása is. A javaslatokat az ACEA mellett az Autóipari Beszállítók Európai Szövetsége (CLEPA), az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA), illetve az európai autókereskedőket és szervizeket képviselő CECRA fogalmazta meg. A négy szervezet együttesen az egész autóipari ellátási láncot lefedi.

Fotó: Reuters
A javaslatok központi eleme a minden járműkategóriára kiterjedő, összehangolt csereprogramok indítása, a nemzeti csereprogramok uniós forrásokkal támogatása, valamint ezeknek a programoknak járműselejtezési prémiumokkal való kiegészítése. Az EU-nak továbbá a közszervek járműbeszerzéseit is pénzügyi támogatásokkal kellene ösztönöznie. A szervezetek arra is kérik a döntéshozókat, hogy a lehető legkorábban engedélyezzék a javítóműhelyek és kereskedések kinyitását. Segítendő a vállalatok újraindulását, az egészségügyi óvintézkedések terén harmonizált útmutatásokra van szükség. A határellenőrzési eljárásokat össze kell hangolni, illetve a közúti áruforgalmat fel kell menteni a határellenőrzések alól. Az Európai Uniónak fontolóra kellene vennie a versenyszabályozás átmeneti lazítását.
A négy szervezet a koronavírus-krízis távlati hatásaival is számolt. Ennek megfelelően arra szólítják fel az EU-t, hogy mérjék fel a járvány hatásait az autóipari szabályozások, szabálytervezetek esetében. A következő generációs, digitális közlekedési infrastruktúra fejlesztését fel kell gyorsítani, a területhez kötődő beruházásokat pedig támogatni szükséges. Az ACEA főigazgatója, Eric-Mark Huitema nyilatkozata szerint most létfontosságú, hogy a teljes autóipari értékláncot újraindítsák. Hozzátette, hogy a keresletösztönzés javítani fogja a gyártókapacitások kihasználtságát, védve a munkahelyeket és a befektetéseket. Az EU munkavállalóinak 6,1 százaléka, összesen 13,8 millióan dolgoznak az autóiparban. A szektor egyúttal az EU legnagyobb magánbefektetőjének számít innovációs téren. Az éves kutatás-fejlesztési kiadások 57,4 milliárd eurót tesznek ki, ami az uniós összérték 28 százaléka.