Az autógyártók új, jövedelmező üzleti területre bukkantak, miközben a személyautók a korábbi mechanikus szerkezetek helyett egyre inkább kerekeken gördülő számítógépekké válnak. A digitalizálás révén ugyanis az autók extralistáinak egy része puszta szoftvermódosítás. Csakhogy az új képességeket most már utólag, a kasszától való távozás után, visszamenőlegesen is le lehet tölteni – mint például a mobiltelefonokra az új alkalmazásokat.
Az Automobilwoche kérdésére Jan Burgard, a Berylls stratégiai tanácsadója elmondta: minthogy egyre több szoftveres funkció van az autókban, a műhely felkeresése nélkül is frissíthető vagy élesíthető egy-egy új funkció, és az utólag értékesített szolgáltatások aránya egyre bővül. Az utólagos felokosítás alatt nem csak a navigációra vagy a telefonintegrációra kell gondolni. Az ilyesmit érdemes előkészíteni beépített, de nem működő hardveres eszközökkel – mondta Burgard, példaként említve az ülésfűtést, amelyet csak akkor használhatnának az autósok, amikor télen előfizetnek rá.

Fotó: 123RF
Burgard felidézte, amikor a Tesla 2016 végén néhány ezer euróért utólag aktiválta azokat a kamerákat, amelyek különféle önvezető funkciókat támogatnak, és a tulajdonosok így csaknem önvezető autó birtokosává váltak. Most a német gyártók is követik a példát. Az Audi havonta tíz euróért lehetővé teszi autóiban a digitális rádióvételt vagy az okostelefon-tükrözést – egy évre 85 eurót kell fizetni.
A Mercedes operációs rendszerével később is aktiválható az okostelefon-integráció vagy a navigáció később. Az ügyfél PIN-kóddal, ujjlenyomat-leolvasóval vagy szemfelismerővel azonosíthatja magát, amikor a járműtől vásárolni szeretne.
Eközben a bajor rivális szóvivője, Nadja Horn arról beszélt, hogy a BMW is kínál digitális utóértékesítést, távolsági fényszóró asszisztenssel, sebességtartó automatikával vagy egy új, sportos hangzással. Az alkalmazás segít a használt autók vásárlóinak is: a második tulajdonos a járművét kívánsága szerint szerelheti fel különböző képességekkel, mintha új autó lenne.