Több tényező vezetett oda, hogy az európai autógyárak többnyire csak alapjáraton működnek. Az év elején lépett életbe az új, kilométerenként 95 gramm flottaszintű kibocsátási határérték az EU-ban eladott új személyautókra vonatkozóan. Ez azt eredményezte, hogy a gyártók kivezették a piacról a legegyszerűbb – ezért legolcsóbb – alapmotorjaikat, és helyettük bonyolultabb, kisebb űrméretű vagy hibrid hajtásúakat árulnak. Az eredmény: kevesebb modell, magasabb árak. Ráadásul a változásra jó időben felhívták a vásárlók figyelmét, ezért sokan 2019 végére időzítették a vásárlásukat, még ha 2020-ban is lett volna időszerű. Ebbe a keresleti vákuumba ütött be a kijárási korlátozás. Bár a cégek igyekeztek online vásárlásra ösztönözni a családokat és a vállalkozásokat, ennek nem sok foganatja lett sem Magyarországon, sem a nyugati országokban.
Az eladatlan készletek miatt nem indultak be az autógyárak szerelősorai azután sem, hogy az államok könnyítettek a kijárási szabályokon. A gyártók egyszeri, állami árkiegészítéssel megtámogatott roncsprémiumot javasoltak a kormányoknak, amelyek közül néhány lépett is. A legfontosabb európai piacon, Németországban azonban csak az elektromos autók vásárlóit támogatják adófizetői pénzből, a hagyományos motorokkal szerelt gépkocsik gyártói hoppon maradtak. De ez nem lesz így örökre – mondta lapunk kérdésére Gablini Gábor. A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint Brüsszelben már formálódik egy nagy mentőcsomag, amellyel a teljes piacon támogatják az új gépkocsik vásárlását és a korszerűtlen, szennyező járgányok kivonását. Gablini Gábor szerint legkésőbb augusztus végén, szeptember elején életbe kell lépnie a csomagnak, amely helyreállítja a járműipari körforgást, a gyártók, beszállítók, finanszírozók, valamint a kereskedelem működését.

Fotó: REUTERS/Fabian Bimmer
Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA által közzétett éves prognózisban a beavatkozásra minden bizonnyal szükség lesz, hiszen az idén 25 százalékos, a valaha regisztrált legnagyobb mértékű lehet az újautó-eladások visszaesése az Európai Unióban. Az ACEA előrejelzése szerint a 2019-es 12,8 millióról több mint hárommillióval, 25 százalékkal, 9,6 millióra csökkenhet az idén az eladott autók száma az EU-ban. A március közepén bevezetett járványvédelmi intézkedések miatt az értékesítések az év elejétől május végéig 41,5 százalékkal csökkentek a 2019-es adatokhoz képest. Januárban 7,5 százalékos, februárban 7,4, márciusban 55,1, áprilisban 76,3, májusban pedig 52,3 százalékos volt az eladások éves csökkenése. A helyzet azonban az ACEA szerint a korlátozó intézkedések fokozatos feloldásának köszönhetően az év hátralévő részében már enyhülni fog.