Az energiaszektor digitalizációja a teljes szektoron és az ellátási láncon átível, ahhoz pedig, hogy gördülékenyen működjön a rendszer, rengeteg adatnak kell közlekednie a felhasználótól a szolgáltatón át a termelőig és vissza. Ezt a kommunikációt az internet segítségével egymással kapcsolatot létesítő eszközök biztosítják. A dolgok internetének nevezett (Internet of Things – IoT) hálózaton mind több adat keletkezik, iparági becslések szerint 2025-re 21 milliárd okoseszköz csatlakozik az internetre, nem számítva ide a távközlési eszközöket.
Kényelem otthon, tudás a szolgáltatónál
Az energiaszolgáltatásban az adatgenerálás szerepe az, hogy a felhasználó szemmel tarthassa és szabályozhassa fogyasztását, másrészt, hogy az adott eszköz egy másik működését befolyásolhassa a fogyasztó kényelme érdekében.

Fotó: Getty Images
A háztetőre szerelt napelem kommunikálhat például az árnyékolórendszerrel vagy a klímával, amelyek az ott lakók ízlése szerint automatikusan állhatnak be. Nem utolsó sorban a szolgáltató és az energiatermelő is teljesebb képet kap a fogyasztói szokásokról.
Azonban az IoT-eszközök az általuk gyűjtött adatokat sok esetben maguknak a gyártóknak vagy a forgalmazóknak is továbbítják.
A kettősségre Rostás Péter, a DLA Piper Hungary vezető ügyvédje hívta fel írásában a figyelmet, aki hozzátette, hogy ennek indoka lehet az, hogy a gyártók a működési és felhasználási adatokat elemezve fejleszteni, tökéletesíteni szeretnék a terméküket. Könnyen lehet viszont az is, hogy a gyártók magas ellenérték fejében tovább kívánják adni ezeket az információkat harmadik félnek – ilyen lehet egy marketing vagy piackutató cég.
Az okoseszközök adatai első ránézésére csak technikai, műszaki adatoknak tűnhetnek,
de ha olyan egyedi azonosítóhoz társulnak, ami elválaszthatatlanul kapcsolódik egy élő személyhez, lehetővé téve annak azonosítását, például az intelligens fogyasztásmérő gyártási számával az már személyes adatnak minősül, kezelésére adatvédelmi előírások vonatkoznak.
A legtöbb esetben az IoT-eszközök gyári számát nem tartja nyilván a közműszolgáltató, az viszont gyakran előfordul, hogy a jótállás érvényesítése érdekében a felhasználónak regisztrálnia kell magát és az egyedi sorozatszámmal ellátott eszközét a gyártó vagy forgalmazó honlapján. Ez az a pont, amelyen túl már csak a személyes adatokra vonatkozó szabályozás szerint kezelhetné az eszköz által gyűjtött adatokat a gyártó/forgalmazó.