Egyéniségével nyertes az új kolléga

Komoly változásokat kell megszokniuk mind az álláskeresőknek, mind a foglalkoztatóknak, mivel a járvány megjelenése és annak immár középtávú munkaerőpiaci hatásai általánossá válnak. A fehérgalléros munkakörökben például alapvető elvárás az állásra jelentkezőktől az otthoni munkavégzés, míg a vírusveszély előtt inkább a cégek kínálták csábító lehetőségként a távmunkát. Az otthoni munkavégzés tehát már nem lehetőség, hanem erőteljes befolyást gyakorol a szellemi munkakörökre.

Nagy Kristóf
2020. 09. 05. 12:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt évektől eltérően jóval többen jelentkeznek a koronavírus-járvány miatt a fehérgalléros munkakörökre. A Dreamjobs állásportál az elemzésében arra mutatott rá, hogy a szellemi foglalkozású munkakörök megpályázásához ezért már ki kell tűnni a többi jelentkező közül, ám ez a vállalkozásokra is igaz. Az állásra pályázóknál ez az önéletrajzokkal lehetséges. A munkáltatók részéről megjelent az igény, hogy klasszikus önéletrajzok helyett trendi megjelenésű, kompakt, gyorsan emészthető bemutatkozókat kapjanak, ahol a tudás, a tapasztalat mellett az is hangsúlyos, hogy a jelentkező mit vár el az adott pozíciótól. Cél az is, hogy a sok hasonló alkalmas jelöltből könnyebb legyen a választás egy virtuális első benyomással. Ilyennek számítanak a feltölthető képek, a videók, a hard és soft skillek, az idézetek, az erősségek és a célok megadása. A jelentkezőtől egy frappáns nyitószöveg, a karakterére jellemző piktogram, emotikon vagy címke, egy jól sikerült fotó és egy ahhoz kapcsolódó vicces történet mind-mind hozzájárulhat ahhoz, hogy pár másodperc alatt elolvassák a bemutatkozását, és ne a kukában landoljon az önéletrajz.

A vállalatok toborzásánál kiemelkedően fontos a külsőség is, amelynek szerepe egyre inkább felértékelődik. A cégek így bátrabban kommunikálnak magukról, hiszen egy jó hangulatú munkahely versenyképessé teheti őket a válogatósabb, ám annál rátermettebb munkavállalók számára. A trendiség nem csak a legfiatalabb generáció viselkedését jellemzi: az elemzés legfrissebb adatai arról tanúskodnak, hogy az elmúlt időszakban változott a vagányabb bemutatkozást használó és igénylő munkakeresők átlagos életkora, bár a junior szintű, vagyis többségében fiatal és legfeljebb öt év gyakorlattal jelentkezők aránya kétségtelenül magas, a teljes vizsgált célcsoportnak mintegy egyharmada. Ugyanakkor a nyáron annyira megnövekedett a legalább közép- vagy kifejezetten szenior szintű tapasztalattal rendelkező álláskeresők köre, hogy ők jelenleg a piac közel háromnegyedét teszik ki.

Családbarát cégek előnyben

A nyári hónapokban a legtöbben irodai, marketinges, PR-, menedzsment- és üzleti, valamint értékesítési ügyfélszolgálati állásra jelentkeztek a Dreamjobs tapasztalatai szerint. Ennek oka, hogy a cégek jelentős része még mindig az otthoni munkavégzés hatékonyságát értékeli, emellett elsődlegesnek tartják a digitális megoldások alkalmazását. Az álláskeresők többsége, hetven százaléka a digitális környezetben is végezhető munkákat célozza meg.

Felértékelődött a sokszínű és befogadó közeg jelentősége is, leszorítva a környezettudatos cég működését mint értéket a dobogó harmadik helyére. A fiatalok körében egy vállalat társadalmi felelősségvállalása persze még mindig nagyon fontos értéknek számít, azonban több mint öt, a szakmában töltött év felett már inkább a családbarát cégek jelentősége értékelődik fel. Az elmozdulás is látszik a rugalmasabb munkavégzés felé: noha 95 százalékban még mindig teljes munkaidős állásra van kereslet, viszont – foglalkoztatottsági típustól függően – a jelentkezők harminc százaléka kiegyezne megbízási szerződéses foglalkoztatással is a fehérgalléros munkakörökben.

A tudástól függ a bérigény

A keresetekkel kapcsolatos elvárások a szellemi munkakörökben viszonylag kevés dilemmát okoznak a munkára pályázóknak. A jelentkezők életkoruk és tudásszintjük, a szakmában eltöltött éveik és tapasztalataik alapján viszonylag határozottan jelölnek meg bérigényt. A fehérgalléros munkavállalók átlagosan 300–400 ezer forint közötti nettó fizetéssel lennének elégedettek. Ugyanakkor míg egy pályakezdő nettó fizetési igénye 220–280 ezer forint, addig a több mint húszéves tapasztalattal rendelkezők legalább nettó 487 ezer, de akár nettó 730 ezer forintot is elkérnének a munkájukért.

A fizetési igényeket tovább árnyalják a szakmák, azon belül az egyes munkakörök, a technológiai tudás, a tapasztalat és a specifikus tudás. Összességében azonban elmondható, hogy a már meghatározó munkatapasztalattal rendelkezők európai mércével mérik saját piaci értéküket. Határozottan igaz ez azokra, akik diplomások vagy az átlagosnál magasabb szintű az idegennyelv-tudásuk. Az ő fizetési elképzelésük egyértelműen a nettó ezer-ezerötszáz eurós, vagyis a 350–500 ezer forintos sávot célozza, még ha adott esetben ennél kevesebbért is elvállalják a pozíciót.

Az elmúlt években több cég adott meg nyíltan az álláshoz tartozó fizetést a szellemi munkakörökben, ugyanakkor ez még mindig nem jellemző. Ezzel szemben míg korábban az álláskeresők vonakodtak a fizetési igény megadásától, ma már kilencven százalékuk bátran ad meg elvárt fizetési igényt. A fizetési igényre vonatkozóan átalakul az álláspiac. A következő időszak a Dreamjobs szerint megmutatja majd, ki mennyire játszik nyílt lapokkal. A munkavállalók a szellemi munkakörökben ugyanis világosan látják, mennyit ér a munkájuk, és nem félnek nagyobb összeget mondani, ha tapasztalataik és tudásuk miatt úgy érzik, jár a magasabb fizetés.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.