Százhúsz millió Covid–19 gyorsteszt áll a megrendelők rendelkezésére a következő fél évben annak a programnak a keretében, amelyet a WHO irányított – olvasható a Minnesota Egyetem tudományos kutatóközpontjának a közleményében. Tedros Adhanom Ghebreyesus, a WHO főigazgatója szerint ezek
a tesztek megbízható eredményeket nyújtanak körülbelül 15–30 perc alatt, alacsonyabb áron, és kevésbé kifinomult felszerelés szükséges a használatukhoz.
Mindez lehetővé teszi a tesztek kiterjesztését, különösen a nehezen elérhető területeken, ahol nincsenek laboratóriumi létesítmények vagy elég képzett egészségügyi dolgozó a PCR-vizsgálatok elvégzéséhez. Maria Van Kerkhove,a WHO Covid–19 technikai vezetője szerint az antigéntesztek még nem tökéletesek, de a laboratóriumok azon dolgoznak, hogy optimálisan teljesítsenek. A bejelentett gyorstesztcsomag mennyiségi garanciákat, finanszírozást nyújt az országoknak a tesztek kiépítéséhez, és kezdeti ötvenmillió dollárt biztosít, hogy segítsen megvásárolni a teszteket, amelyek darabonként kevesebb mint öt dollárba kerülnek.

Maszkot visel egy utas a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren
Fotó: MTI/Kovács Tamás
A gyorstesztek az egészségügy számos területén alkalmazhatók, de gyökeres változást hozhatnak a nemzetközi légi közlekedésben. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) a közelmúltban közölte, hogy
ha tényleg elérhetővé válnak az olcsó és gyors vírustesztek, akkor ezek segítségével újraindulhatna a légi közlekedés.
A testület számos ország vezetésével, többek között a magyar kormánnyal is felvette a kapcsolatot a karanténszabályok ügyében. Alexandre de Juniac, a kétszáz légitársaságot tömörítő szervezet elnök-vezérigazgatója szerint az IATA a karantén helyett az új gyorstesztek kötelező alkalmazását szorgalmazza az induló reptéren, miközben a fogadó országokban ezen tesztek eredményét pedig szükséges volna elfogadni. Ezáltal kiváltható lenne a karantén, és minderről már tárgyalnak is a kormányokkal. A gyakorlatban ez úgy nézne ki, hogy a tranzitzónába csak negatív teszttel rendelkező utazók léphetnének be, a légitársaságok így garantálni tudnák, hogy a gépek fedélzetén nem történhet fertőzés. Megoldandó kérdések persze így is maradnak, mert mi történik azzal az utazóval, aki Covid-negatívként repül el egy országba, majd ott megfertőződik. Az előzetes teszt mindenesetre emberségesebb megoldás, ráadásul a kötelező karantén megöli a légi közlekedést. Az IATA felmérése szerint az utasok 84 százaléka nem utazik, ha esély van arra, hogy karanténba kerül, 88 százalékuk viszont hajlandó alávetni magát a tesztelésnek – mondta Alexandre de Juniac.