Magyarországon a hétköznapi pénzügyek hagyományosan készpénz-központúak, s ezt igazolják a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai is a hazai forgalomban lévő bankjegy és érmeállomány folyamatos növekedéséről. Az Intrum kintlévőségkezelő cég egy korábbi felmérése szerint honfitársaink több mint fele napi szinten fizet készpénzzel, ami 15 százalékponttal magasabb, mint az európai átlag. Bankkártyával viszont naponta csak minden ötödik magyar egyenlíti ki a vásárlása ellenértékét, a hitelkártya pedig ennél is kevésbé népszerű.
A koronavírus-járvány azonban e téren is jelentős változásokat hozhat: a fertőzésveszély miatt az üzletek ma már előszeretettel alkalmazzák a készpénzmentes fizetési módokat. Az érintésmentes (PIN-kód beírása nélkül is véglegesíthető) kártyás fizetés összeghatára tavasszal 5 ezerről 15 ezer forintra emelkedett, jövőre pedig már mindenhol kötelező lesz elektronikus fizetési lehetőséget biztosítani, ahol online kassza üzemel. A tavaszi lezárások és a karantén nyomán pedig sokan megismerkedtek a webshopokkal és az online fizetéssel.
Az Intrum 2020-as Európai Fizetési Jelentéséből (EPR) kiderült, hogy a magyar cégek jelentős része úgy véli, hazánkban is reális a gazdaság készpénzmentessé válása:
a hazai cégvezetők 34 százaléka szerint négy, 38 százalék szerint már kettő éven belül Magyarország tisztán elektronikus elszámolásra állhat át.
Ez az arány magasabb, mint az európai átlag (28- 29 százalék számít teljes digitalizációra 2-4 éven belül). A kutatásból ugyanakkor kiderül az is, hogy a magyar cégek között nincs egységes konszenzus abban a kérdésben, vajon jól járnak-e pénzügyi digitalizációval. A többség mégis elismeri, hogy a változások megkönnyítenék a könyvelést és gyorsítanák a fizetéseket.
– Az elmúlt hónapokban Magyarország több évnyi lemaradást hozott be a pénzügyi digitalizációban – vélekedik Deszpot Károly. Az Intrum kereskedelmi és fejlesztési igazgatója kiemeli azt is, hogy hogy a kiskereskedelmen túl számos pénzügyi szolgáltató, például biztosítók, hitelintézetek is átálltak teljesen digitális ügyvitelre, ami szintén jelentősen növelte az elektronikus tranzakciók volumenét. A szakember rámutatott arra is, hogy hosszú távon a gazdaság digitalizálásában különösen érdekeltek a vállalatok.