Büntetőadót vethetnek ki a túl súlyos személyautók tulajdonosaira

Miközben az EU tűzzel-vassal harcol a járművek szén-dioxid-kibocsátása ellen, egy szava sincs arra, hogy két-háromtonnás nagyvasak, kisebb villanymotorral is felszerelt SUV-k özönlik el a nagyvárosok parkolóit. Egy tekintélyes német autóipari szakértő szerint a gyártóknak nem kellene megvárniuk, amíg a tagállamok büntetőadóval sújtják az óriás SUV-k tulajdonosait.

2020. 10. 27. 6:30
Az óriási terepjárók többsége ritkán hagyja el az aszfaltot Fotó: Mario Cruz Forrás: MTI/EPA
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Ford úgy határozott, hogy az elsősorban az észak-amerikai piacra fejlesztett nagy SUV-modelljét, az Explorert az EU-ban, így hazánkban is forgalmazza. A több mint öt méter hosszú, 2,3 méter széles, 1,8 méter magas jármű saját tömege 2,5 tonna, össztömege – ami után a gépjárműadót fizeti az üzembentartó – csaknem 3,2 tonna. A gördülő tornyot egy háromliteres V6-os benzines és a 100 lóerős villanymotor együtt 457 lóerővel mozgatja. Tekintve, hogy a villanymotor akkumulátoros üzemmódban ötven kilométernyi távolságra elviszi, az Explorer zöld rendszámot viselhet, és az EU besorolása szerint mint plug-in hibrid, környezetkímélőbb, mint egy akár 3,5 méteres, kevesebb mint egytonnás, 0,9 literes benzinmotorral szerelt kisautó.

Az óriási terepjárók többsége ritkán hagyja el az aszfaltot
Fotó: Mario Cruz / MTI/EPA

A fenti ellentmondást nehéz józan ésszel feloldani. Ferdinand Dudenhöffer német autóipari szakértő az AutomobilWoche.de szakportálnak úgy nyilatkozott, hogy a különösen nehéz és terjedelmes SUV-k növekvő száma megnehezíti a gyártóknak, hogy a közvélemény elfogadja a termékeiket. Különösen a nagyvárosokban érzi sok ember fenyegetőnek a jelenlétüket, vitákat provokáltak a kerékpárosokkal, a kisgyermekes szülőkkel és a többi autóssal. A nyilvántartások szerint csak tavaly 227 ezer, kétezer kilogramm feletti önsúlyú személygépkocsit regisztráltak Németországban, amint arról a független CAR Institut beszámolt. Az SUV-k közel fele igazi óriás, mint például a BMW X7, a Land Rover, a Mercedes GLS vagy az Audi Q8.

Dudenhöffer szerint ennek a folyamatnak határt kell szabni. A szakember Franciaország példájára emlékeztetett, ahol hamarosan különadót vetnek ki a nagy SUV-kra.

A minapi bejelentés szerint 2021-től azokra az autókra kell megfizetni a taksát, amelyek nehezebbek 1800 kilogrammnál. A súlyhatár fölött minden kilogramm után tízeurónyi adófizetési kötelezettség keletkezik.

A francia környezetvédelmi miniszter szerint az új adónak fontos üzenete van. A nehéz autók jobban terhelik a környezetet, egyrészt azért, mert az előállításuknak is nagyobb a nyersanyagszükséglete, másrészt pedig a nagyobb tömeg mozgatásának magasabb az energiaigénye.

A németországi és más uniós országok gyártói hasonló fenyegetéssel néznek szembe, ha nem változtatnak a kínálatukon. Ferdinand Dudenhöffer professzor azt javasolta, hogy gyakoroljanak önmérsékletet. Elfogadható – és nem mellesleg komoly profitot hoz –, ha a behemótok olyan piacokon dübörögnek, mint az Egyesült Államok vagy Kína, ugyanakkor ezeket a járműveket nem szabad rászabadítani a szűk európai városokra. A prémium vevők nem szívesen vásárolnak olyan termékeket, amelyeknek a társadalmi elfogadása problémás – fejtegette a szakértő. Nem az a kérdés, hogy az SUV-k jó vagy rossz­ autók, hanem hogy hiányzik a társadalmi konszenzus. Ferdinand Dudenhöffer hasonlónak tartja ezt a jelenséget azokhoz a látványautókéhoz, amelyek gombnyomásra durrognak a figyelem felkeltése érdekében. Az eredmény nem csodálat, hanem ellenérzés – vélekedett a szakértő, aki kamaszos magamutogatásként ítéli meg az SUV-óriá­sok birtoklása iránti vágyat.

Ezzel szemben Arthur Kipferler, a müncheni Berylls stratégiai tanácsadó cég partnere úgy vélekedik, hogy nem szabad az SUV-kat kikiáltani minden baj okozójának.

Ma már sok olyan járműmodell van a piacon, amely csak nevében SUV. Műszakilag hasonló testvéreiktől csak a robusztusabb kivitel és a kissé nagyobb hasmagasság különbözteti meg, miközben gyakran nincs össz­kerékhajtásuk.

De hát akkor miért vásárolják meg őket? Azért, mert emelt üléshelyzetet és ezzel jobb kilátást kínálnak – mutatott rá Kipferler.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.