Miközben a legtöbb autógyártó tízmillió forint feletti áron kínálja az elektromos modelleket – az Opel Corsától a Kia SUV-okig –, a Dacia, vagyis a Renault Kelet-Európának és a Közel-Keletnek szánt budget márkája állami támogatással akár négymillió forintért dobja piacra jövő tavasszal akkumulátoros városi-elővárosi kisautóját. Igaz, hogy a Dacia Spring csak 200 kilométerre megy el egy töltéssel, de mindennapi munkába járásra, bevásárlásra, a gyerekek iskolába, edzésre vitelére így is megfelel.
Ha a Dacia tartja az ígéretét, valamint az állami támogatás kerete jövő év elejétől ismét rendelkezésre áll, akkor a román villanyautó alaposan feladja a leckét a versenytársaknak. Nem a Teslára gondolunk, amely mind szolgáltatásaival, mind árával teljesen más ligában küzd, hanem mondjuk a népautó eszméjét nevében hordozó VW-ra, amelynek legújabb, a Golf utódjaként beharangozott családi villanyautója, az ID.3 a belépő szintnél kissé jobban felszerelt darabjaiért 15 millió forintnak megfelelő eurót kérnek.

Fotó: Reuters
Mostanában nem nagyon beszélünk a népautókról. Az automobil sorozatgyártásának hajnalán, az Egyesült Államokban 1908-ban, Európában a II. világháború befejezése után fogalmazták meg: olcsó, tartós és praktikus személygépkocsikat kell piacra dobni, hogy mindenkinek lehessen autója. Az 1960-as, 1970-es évek nyugat-európai gazdasági fellendülése el is hozta az autósparadicsomot, igaz, a vasfüggönyön inneni országok lakóinak ez csak a rendszerváltás után valósulhatott meg.
Ma már az egykori szocialista tábor lakói sem tudnak felvágni az ismerőseik előtt azzal, hogy autóval jöttek.
Időközben alaposan megváltozott az autóipar fókusza is. Mivel igazán sok pénzt csak a nagy, drága és bonyolult autókkal lehet keresni, szép lassan egyre igényesebbek, terjedelmesebbek és túlárazottak lettek a nagy darabszámban gyártott népautók. A piac alsó végén így rés nyílt, a Renault erre a résre alapította fapados márkáját. A Dacia a rendszerváltás előtt is Renault-származék gépkocsit gyártott, amely az 1990-es évektől eladhatatlanná vált. Az elavult márkát megvette hát a francia anyacég, a gyárat korszerűsítette, és 2004-ben meglepte a világot egy idétlen kinézetű, évtizedes technikát alkalmazó, de elképesztően alacsony áron kínált autóval.