A csokimikulás és a szaloncukor is a járvány áldozatául eshet

Tovagyűrűző hatással járnak az érvényben lévő, koronavírus-járvány miatt elrendelt korlátozások: a tavaszi sokk után újabb csapást mér az italok piacára a vendéglátás szinte teljes leállása. Az édesipar pedig a várakozások ellenére tízszázalékos forgalomcsökkenéssel számol, mivel a kereskedők is óvatosabbak. Az agrárkamara további kormányzati intézkedéseket szorgalmaz.

Nagy Kristóf
2020. 11. 27. 6:30
Színek és ízek kavalkádja Fotó: MTI/Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különösen nehéz helyzetbe kerültek a turizmusban és a vendéglátásban elrendelt novemberi korlátozások miatt azok az elsősorban kis- és középvállalkozások, amelyek a vendéglátás kiszolgálását célozzák, de bajba kerültek azok a nagykereskedők is, akik a tavaszi gazdaságvédelmi intézkedésekből kimaradtak – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK).

A testület ezért azt javasolja a kormánynak, hogy

az úgynevezett HORECA ágazatot érintő gazdaságvédelmi intézkedéseket terjessze ki az érintett beszállítókra és gyártókra is.

Az enyhe harmadik negyedéves javulást követően

újabb csapást jelent az alkoholos és alkoholmentes italok és az ásványvíz piacára a vendéglátóhelyek kötelező zárva tartása.

Az első negyedév még tízszázalékos forgalomnövekedést hozott az egy évvel korábbihoz képest, ám a koronavírus megjelenésével drasztikusan visszaesett a forgalom.

A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital-szövetség emlékeztetett: az év első kilenc hónapjában mintegy hét százalékkal 18,5 millió hektoliterre csökkent az ásványvizek, ízesített vizek, szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek és jegesteák eladott mennyisége 2019 azonos időszakához képest.

Kevesebb szaloncukor és csokimikulás kelhet el idén, mivel a kereskedők óvatosak a katasztrofális húsvéti forgalom miatt
Fotó: Bach Máté

A Világgazdaság összefoglalója szerint a természetes ásványvizek forgalma 12 százalékkal, az ízesített vizeké és szénsavas üdítőitaloké 0,9 százalékkal, a jeges teáké tíz százalékkal csökkent. Ezzel szemben a gyümölcsitaloké tíz százalékkal nőtt.

Az édesipar a tavalyinál közel tíz százalékkal kisebb forgalomra számít a karácsonyi időszakban.

Noha a gyártók a tavalyi évet megközelítő eladásokat vártak, a kereskedők a húsvéti korlátozások miatt drámaian visszaeső forgalomból tanulva jóval kevesebbet rendeltek egyebek mellett a csokimikulásból és a szaloncukorból.

Az ágazat szereplőit tömörítő Magyar Édességgyártók-szövetségének előzetes becslése szerint

a belföldi édességpiacon 5-6 százalékos visszaesés várható 2020-ban az előző évek 250-260 milliárd forintos teljesítménye után.

A szövetség a távirati irodával azt közölte, a karácsonyi szezon forgalma közel tízmilliárd forinttal maradhat el a 2019-estől.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.