Következő mérkőzések
Svájc
18:002024. június 29.
Olaszország
Németország
21:002024. június 29.
Dánia

Nagy-Britannia korlátozná a Google és a Facebook piaci túlsúlyát

Letarolta a két óriás a reklámpiacot, emiatt biztosítanák, hogy más is hozzáférjen a piachoz.

2020. 11. 27. 11:45
A neon Google logo is seen as employees work at the new Google office in Toronto
A számítástechnikai gigavállalat egy év alatt 23 százalékot javított a megítélésén Fotó: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A brit versenyhatóság megvizsgálta az online reklámpiacot, és úgy találta, hogy a Facebook és a Google együtt immár a 14 milliárd fontos piac bevételeinek nyolcvan százalékát tudhatja magáénak. Ezt az arányt túlzottnak tartják, általa megvalósul a monopolhelyzet, ami ellen rendszerint fel szoktak lépni a legtöbb országban, hisz egyrészt ellehetetlenít sok vállalkozót, de ami a nagyobb baj, hogy mérsékelheti, vagy akár meg is szüntetheti a piaci versenyt. Ebben az esetben ez úgy nyilvánul meg, hogy a két cég a hirdetési díjakat leszorítja, ami ugyan a reklámozóknak jó lehet, de azoknak az internetes médiáknak, akik a reklámbevételekből élnek, a bevételeik összeomlását okozza, a többi reklámozó pedig kiszorul a piacról.

A folyamat oka nyilvánvalóan a két nagy cég gigantikus méretű felhasználótáborának köszönhető, és annak, hogy optimalizálni tudják a reklámok megfelelő célközönséghez való eljuttatását, viszonylag kis költséggel. Mindez azonban a szektor növekedését is gátolja, így a felmerült problémák megoldására egyre több országban fontolgatnak szabályozói lépéseket. A BBC szerint az Egyesült Királyság jövő évben léptet életbe egy szabályozást, ami meghatározza, mi számít elfogadható gyakorlatnak a nagy techcégek részéről a felhasználókkal és a versenytársakkal szemben egyaránt.

Ennek során átláthatóvá kell tenniük, hogyan és mire használják a felhasználók adatait. Lehetővé kell tenniük, hogy a felhasználó eldöntse, hogy elfogadja a személyre szabott reklámozást, vagy elutasítja (ezt már sok weboldal megteszi, ami néha kényelmetlen is felhasználóként, hisz elénk helyezik a kérdést egy felvillanó ablakban, ahol nem is mindig egyszerű az opciók között választani). Miután a legnagyobb kár a leszorított árak miatt a webes médiát érte, az új szabályzat azt is meghatározza, hogyan szerződhet az adott webes média és a techcég, hogy működése ne lehetetlenüljön el a túlzottan alacsony bevételek miatt.

Az Európai Bizottság már sokszor elmarasztalta a technológiai óriást
Fotó: Reuters

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.