A reklámtorta felét a netes hirdetések viszik el Amerikában

A széles körben használható internet nem túl régi találmány: nagyjából 25 éve indult. Akkor a reklámköltések nagy része a TV-csatornákat, az újságokat és a színes hetilapokat, magazinokat gazdagította. Az internetes reklámok elterjedése az ezredfordulón indult meg, és azóta ez a trend szakadatlan növekedést mutat.

Fellegi Tamás Péter
2020. 11. 08. 7:20
A promóció megújítása a legolcsóbb eszköz Fotó: 123RF
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Egyesült Államokban, ahol az internet elterjedése a leggyorsabb volt és egyúttal a legnagyobb a reklámtorta, érdekes módon a nagy növekedés nem egyenletesen zajlott a bő húsz év alatt. 2012-ben az összes reklámköltésnek még csak 16 százaléka jutott az internetre, míg most épp ötvenszázalékos az arány, de jövőre már 54 százalékot becsülnek. Így érthető is, hogy a nagy internetes cégek részvényei, amelyek árbevételén és nyereségén belül döntő a reklámok részesedése – így például a Google vagy a Facebook – óriási árfolyam-emelkedést produkáltak ebben az időszakban.

Természetesen ezt a nagy részesedést más szegmensektől kellett elnyerni, izgalmas kérdés, hogy melyik szegmens aránya hogyan változott az említett időszakban. 2012-ben a piacot még a tévéreklámok vezették az összes költés 35 százalékával, most ez nagyjából 26 százalék, és már csak lassan csökken, a szakértők 2024-re 24 százalékot valószínűsítenek. A helycsere az internet javára 2016 végén vagy 2017 elején következett be.

Nagyot nőtt az internetes média reklámbevétele
Fotó: 123RF

A reklámtortából a harmadik helyet 2012-ben még a napilapok foglalták el 14 százalékos részesedéssel, mostanra azonban már öt százalék alá csökkent az arány, 2024-re pedig egy százalék körül lesz, vagyis marginálissá válik ez a szegmens. A színes magazinok helyzete egy kicsit jobb: 11 százalék volt az arányuk nyolc éve, most nagyjából öt százalék körül van, akárcsak a napilapoké, négy év múlva pedig még két százalékot fognak megőrizni a piacból.

A rádió részesedése kilenc százalék volt, most öt körül van, de még 2024-ben is megtart négy százalékot. Ennek egyik oka az lehet, hogy

a rádió az interneten él tovább, webrádió formájában, ami abban tér el leginkább a hagyományos antennás verziótól, hogy a világ összes rádióját hallgathatjuk rajta,

nem csak egy szűk földrajzi területét, mint a múlt században. Ez persze a reklámozóknak is kihívás, mivel a reklámok országonként célzottak, még azonos termékek, márkák esetében is.

Minimálisan, négyről három százalékra csökken a kültéri reklámok aránya, és van egy szegmens, amely 2012-ben még három százalékot tudhatott magáénak, most már viszont teljesen eltűnőben van. Ez a jó öreg telefonkönyv (és üzleti változata, a sárga oldalak), amelynek szerepe az internetes telefon elterjedésével megszűnt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.