Viharfelhők gyűlnek az Opel felett

Megkongatták a vészharangot az Opel központjában. Attól tartanak, hogy a francia–olasz–német–amerikai Stellantis vállalatcsoportban a villámos márka háttérbe szorul, eljelentéktelenedik. A PSA–FCA frigy március ­végéig lezajlik.

2020. 12. 16. 6:30
A worker adjusts an Opel logo at an assembly line at the Opel Gliwice factory in southern Poland
Teljes gőzzel termel a szentgotthárdi gyár, az üzemben egyelőre nem aggódnak Fotó: Peter Andrews Forrás: Reuters/Peter Andrews
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A puszta létét érzi veszélyben a német Opel, amely 2017 óta a francia Peugeot Citroën Automobiles (PSA) csoport tulajdonában van. Michael Lohscheller, a német márka főnöke egy szűk körű vállalati fórumon a napokban jelezte, hogy a PSA–FIAT Chrysler (FCA) fúzió után a márkának az eddigieknél még jobban meg kell küzdenie a beruházásokért – értesült a német Wirtschaftswoche belső információk­ra hivatkozva. A vezérigazgató jelezte, hogy a PSA és a FCA összeolvad, az új Stellantis-csoport megalakul 2021 első negyedévben.

– Keményebben és sokkal hangosabban kell dolgoznunk az Opelért, ellenkező esetben a beruházások és a munka máshová kerülnek a Stellantison belül. Ezt pedig nem szabad megengedni – vélte Lohscheller. ­Rüsselsheimben elsősorban a FIAT-tól tartanak, amelynek nagy üzemei vannak Törökországban és Lengyelországban. A Stellantis-csoport olyan nagyvállalat, ahol sok márka igyekszik beruházásokat és munkát szerezni a saját gyárai­nak. Az Opel nemcsak a piacon, de a csoporton belül is versenyben van.

Teljes gőzzel termel a szentgotthárdi gyár, az üzemben egyelőre nem aggódnak
Fotó: Reuters/Peter Andrews

A PSA vezetője, Carlos Tavares pedig keményen tartja azt az ütemtervet, amely szerint az olasz–amerikai FCA-csoporttal zajló egyesülést befejezi, és március végéig megalakítja a világ negyedik legnagyobb gyártóját, a Stellantist. A FIAT ­Chrysler többek között az Alfa Romeo, a ­Dodge, a Jeep, valamint a Maserati márkákat képviseli.

– Ha létrejön az egyesülés, annak az Opel a vesztese lesz – mondta Frank Schwope, a Wirtschaftswoche elemzője. Az új Stellantis-csoportnak a jövőben 14 márkája lesz, Jürgen Gietl, a BrandTrust vezető tanácsadója szerint a vállalatnak át kell alakítania a portfólióját. A márkákat osztályok, célcsoportok és régiók szerint osztanák fel újra. Gietl úgy látja, hogy nehéz idők állnak az Opel előtt.

A piacvesztés már ma is tapasztalható a német cégnél. November közepe óta karácsonyi szünet van a rüsselsheimi központi gyárban. Ennek oka nem a vírus, hanem az Opel Insignia: az autóvásárlók nem veszik a márka középkategóriás zászlóshajóját. Az Opel arra készül, hogy a jövőben két új autót fognak itt gyártani: a kompakt Astrát és a DS modelljét, az anyavállalat, a PSA prémium márkáját. Ez utóbbit Rüsselsheimben jelzésnek tekintik abból a szempontból, hogy az Opel márka elveszíti a fontosságát az új vállalatcsoportban.

Ferdinand Dudenhöffer, a Center Automotive Research autószakértője a lapnak elmondta, hogy a Stellantisnak a szükségesnél harmadával nagyobb fejlesztői kapacitása van, jelenleg negyvenezer mérnök. Dudenhöffer szkeptikusan nyilatkozott az Opel jövőjéről, szerinte a márka tervezési részlege feleslegesen nagy. Aggodalmak merültek fel az Opel szentgotthárdi motorgyárának a jövőjével kapcsolatban is. Mint emlékezetes, Carlos Tavares, a PSA első embere a közelmúltban bejelentette, hogy a csoportnál leállították a belső égésű motorok fejlesztését. Ez nem sok jót ígér a hagyományos motorgyáraknak. A szentgotthárdiak azonban nem aggódnak.

– Teljes gőzzel termel a motorgyár – nyilatkozta a Világgazdaságnak a cég sajtószóvivője, Kaszás Zoltán. Az üzemben három műszakban gyártják a tulajdonos, a francia PSA-csoport legfontosabb belső égésű motorját, ez a lendület pedig a következő időszakban is kitart majd.

A gyár 2017-től a PSA-csoport részeként működik, az idei év elejétől került Magyarországra annak a háromhengeres, 1,2 literes turbófeltöltős benzines motornak a készítése, amelyből a gyár évi 350 ezret állíthat elő.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.