A puszta létét érzi veszélyben a német Opel, amely 2017 óta a francia Peugeot Citroën Automobiles (PSA) csoport tulajdonában van. Michael Lohscheller, a német márka főnöke egy szűk körű vállalati fórumon a napokban jelezte, hogy a PSA–FIAT Chrysler (FCA) fúzió után a márkának az eddigieknél még jobban meg kell küzdenie a beruházásokért – értesült a német Wirtschaftswoche belső információkra hivatkozva. A vezérigazgató jelezte, hogy a PSA és a FCA összeolvad, az új Stellantis-csoport megalakul 2021 első negyedévben.
– Keményebben és sokkal hangosabban kell dolgoznunk az Opelért, ellenkező esetben a beruházások és a munka máshová kerülnek a Stellantison belül. Ezt pedig nem szabad megengedni – vélte Lohscheller. Rüsselsheimben elsősorban a FIAT-tól tartanak, amelynek nagy üzemei vannak Törökországban és Lengyelországban. A Stellantis-csoport olyan nagyvállalat, ahol sok márka igyekszik beruházásokat és munkát szerezni a saját gyárainak. Az Opel nemcsak a piacon, de a csoporton belül is versenyben van.

Fotó: Reuters/Peter Andrews
A PSA vezetője, Carlos Tavares pedig keményen tartja azt az ütemtervet, amely szerint az olasz–amerikai FCA-csoporttal zajló egyesülést befejezi, és március végéig megalakítja a világ negyedik legnagyobb gyártóját, a Stellantist. A FIAT Chrysler többek között az Alfa Romeo, a Dodge, a Jeep, valamint a Maserati márkákat képviseli.
– Ha létrejön az egyesülés, annak az Opel a vesztese lesz – mondta Frank Schwope, a Wirtschaftswoche elemzője. Az új Stellantis-csoportnak a jövőben 14 márkája lesz, Jürgen Gietl, a BrandTrust vezető tanácsadója szerint a vállalatnak át kell alakítania a portfólióját. A márkákat osztályok, célcsoportok és régiók szerint osztanák fel újra. Gietl úgy látja, hogy nehéz idők állnak az Opel előtt.
A piacvesztés már ma is tapasztalható a német cégnél. November közepe óta karácsonyi szünet van a rüsselsheimi központi gyárban. Ennek oka nem a vírus, hanem az Opel Insignia: az autóvásárlók nem veszik a márka középkategóriás zászlóshajóját. Az Opel arra készül, hogy a jövőben két új autót fognak itt gyártani: a kompakt Astrát és a DS modelljét, az anyavállalat, a PSA prémium márkáját. Ez utóbbit Rüsselsheimben jelzésnek tekintik abból a szempontból, hogy az Opel márka elveszíti a fontosságát az új vállalatcsoportban.
Ferdinand Dudenhöffer, a Center Automotive Research autószakértője a lapnak elmondta, hogy a Stellantisnak a szükségesnél harmadával nagyobb fejlesztői kapacitása van, jelenleg negyvenezer mérnök. Dudenhöffer szkeptikusan nyilatkozott az Opel jövőjéről, szerinte a márka tervezési részlege feleslegesen nagy. Aggodalmak merültek fel az Opel szentgotthárdi motorgyárának a jövőjével kapcsolatban is. Mint emlékezetes, Carlos Tavares, a PSA első embere a közelmúltban bejelentette, hogy a csoportnál leállították a belső égésű motorok fejlesztését. Ez nem sok jót ígér a hagyományos motorgyáraknak. A szentgotthárdiak azonban nem aggódnak.
– Teljes gőzzel termel a motorgyár – nyilatkozta a Világgazdaságnak a cég sajtószóvivője, Kaszás Zoltán. Az üzemben három műszakban gyártják a tulajdonos, a francia PSA-csoport legfontosabb belső égésű motorját, ez a lendület pedig a következő időszakban is kitart majd.