Egyre több az adathalász csalás

Nem fogynak az elmúlt években már szinte rendszeressé váló banki adathalászati kísérletek, sőt a digitális csatornák gyakoribb használatával a csalók is egyre aktívabbak. A Magyar Nemzeti Bank igyekszik orvosolni a kialakult helyzetet: folyamatosan felügyeli a pénzügyi intézmények informatikai rendszereinek biztonságát, honlapján fogyasztói tájékoztató oldalt hozott létre.

Horváth Éva
2021. 02. 23. 6:18
A man takes part in a training session at Cybergym, a cyber-warfare training facility backed by the Israel Electric Corporation, at their training center in Hadera, Israel
ISRAEL-HACKERS/ Fotó: Ronen Zvulun Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új módszerekkel, a banki ügyfélszolgálati telefonszám meghamisításával, az ügyfelek számítógépére vagy mobiltelefonjára távoli elérést biztosító kémprogramok telepítésével és ismert internetes szolgáltatókra hivatkozva próbálják megszerezni a csalók az ügyfelek bankszámla- vagy kártyaadatait. A fogyasztói tudatosság és a jegybank szigorú IT-felügyelete révén e kísérletek megelőzhetők, kivédhetők – hívja fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank (MNB). A bankszámlaműveleteknél már több éve, az internetes bankkártyás vásárlásoknál pedig 2021. január 1-jétől bevezetett erős ügyfélhitelesítés ugyanakkor nagyban növeli az ügyfelek biztonságát.

A csalók célja mindig az ügyfelek adatainak, azonosítóinak megszerzése, s így pénzük ellopása – sorolja a jegybank a tapasztalatokat.

Egyes bűnözők egy-egy telefonhívás erejéig időlegesen át tudják írni a hívó fél számát, így valamelyik bank hivatalos telefonszámáról keresik meg az ügyfeleket. Az is gyakran előfordul, hogy a megkeresés ürügyeként – ékes magyarsággal – a bank vagy az MNB nevében jóváhagyandó internetes vásárlásával kapcsolatos intézkedést, kártyaletiltás, az ügyfél által indított banki művelet elutasítását említik, veszélyhelyzetet jelezve, az ügyfél azonnali döntését kérve.

A gyanús üzenetet azonnal törölni kell, nem szabad megadni a személyes azonosítókat vagy megnyitni az üzenet csatolmányát Fotó: Reuters

– Egyetlen bank vagy pénzügyi intézmény sem kéri soha elektronikus levélben vagy telefonon ügyfelei azonosítóit. Ha hasonlót tapasztalunk, az e-mailre semmiképpen ne válaszoljunk, ne nyissuk meg a társított linket, és töröljük is a levelet. Gyanúsnak tűnő hívás esetén pedig kérjük meg a hívót, hogy az adott számon visszahívhassuk. Amennyiben valóban a bankból vagy biztosítóból jelentkeztek, akkor feltehetünk a bankra vagy a megkeresés céljára vonatkozó ellenőrző kérdéseket is – tanácsolta kérdésünkre Homa Péter, a Bankkártya.hu vezető szakértője, aki szerint banki ügyfélként akár naponta kaphatunk adathalász leveleket, telefonhívásokat. Ezek azonban a legtöbbször azonnal kiszűrhetők, például gyanús jel a hibás nyelvezet, a furcsa cím, az eredeti honlap silány másolata.

A gyanús üzenetet azonnal törölni kell, nem szabad megadni a személyes azonosítókat vagy megnyitni az üzenet csatolmányát és a benne szereplő linket. Emellett célszerű azonnal tájékoztatni a bankunkat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.