Visszatért januárban a járvány előtti szintjére a légi áruszállítás

A járvány kitörését megelőző szintjére tért vissza a globális légi áruszállítási kereslet az év első hónapjában, azonban némi nehézséget okoz, hogy fuvarképesség tekintetében visszaesést regisztráltak. Ez utóbbi az utasszállító gépek kiesésének tudható be, vírusmentes időkben ugyanis ezek rakterében is jelentős áruforgalmat bonyolítanak, ez a kapacitás azonban most kiesett. Ugyanakkor vannak bizakodásra okot adó jelek az iparágban.

Magyar Nemzet
2021. 03. 06. 16:09
null
Budapest, 2020. április 4. Kirakodják a Liszt Ferenc-repülőtéren az Antonov Airlines International Cargo Transporter ukrán légifuvarozó társaság Antonov 124-100M típusú teherszállító repülőgépéből a Kínából érkezett újabb egészségügyi védőfelszereléseket 2020. április 4-én. A világ legnagyobb, rendszeresen használt teherszállító repülőgéptípusának egyik gépe érkezett Budapestre. MTI/Máthé Zoltán Fotó: Máthé Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A koronavírus-járvány kitörése óta első alkalommal regisztráltak a járvány előttihez hasonló keresletet a globális légiszállítmányozási piacon – derül ki a IATA adataiból. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség arról számol be weboldalán: a januári kereslet az előző hónaphoz képest is erős növekedést mutatott.

A koronavírus-járvány okozta torzító hatás miatt a szervezet a 2019. januári adatokhoz mérte az idei első hónap számait. Ezek szerint a rakomány-tonnakilométerben mért globális kereslet 1,1 százalékkal nőtt 2019 januárjához képest, tavaly decemberhez viszonyítva pedig három százalékkal emelkedett. A világ minden részén élénkült az előző hónaphoz mért kereslet, Észak-Amerika és Afrika teljesített a legjobban.

A globális fuvarképesség tekintetében – amelynek az elérhető rakomány-tonnakilométer a mérőszáma – azonban ellentétes irányúak voltak a folyamatok az év elején, itt 19,5 százalékos visszaesést rögzítettek 2019 januárjához képest, 2020 decemberéhez képest pedig ötszázalékos volt a zsugorodás. Ez utóbbi az első havi alapon regisztrált visszaesés tavaly április óta – jegyzi meg az IATA közleménye.

A szövetség szerint a gazdasági környezet is támogatta az iparágat, a feldolgozóipar a járvány ellenére élénk tevékenységet mutatott: a januári globális beszerzési menedzser index 53,5 volt; 50 feletti érték a piac bővülését jelzi.

Bár a kereslet élénkült, az utasszállító gépek kiesése miatt a kapacitások egyelőre korlátozottak
Fotó: MTI/Kovács Tamás

Az új exportmegrendelések további rakomány-tonnakilométer-növekedést jeleznek előre, ugyanakkor a feltörekvő piacok kevésbé voltak élénkek, és ha ez más piacokra is átterjed, rányomhatja a bélyegét a légi szállítás jövőbeni növekedésére.

Pozitív folyamatokat vetít előre az, hogy a raktárkészletek továbbra is viszonylag alacsony szinten maradnak az értékesítésekhez viszonyítva, ez pedig azt jelenti, hogy a vállalatoknak minél hamarabb fel kell tölteniük készleteiket, ehhez pedig szükségük lesz a légi szállítás igénybevételére – írja a IATA.

Területi bontásban elmondható, hogy a legjobban teljesítő Észak-Amerikában 8,5 százalékos növekedést jelentettek a légiszállítási cégek januárban 2019 januárjához képest, ami jócskán meghaladta a decemberi 4,4 százalékos növekedést.

Az afrikai társaságok még ennél is nagyobb, 22,4 százalékos növekedést könyvelhettek el az év első hónapjában 2019 azonos időszakához képest.

Európában ugyan visszaesett a januári kereslet 2019 januárjához képest, ám a csökkenés jelentősen lassult: mindössze 0,6 százalékos volt, szemben a decemberi 5,6 százalékos visszaeséssel.

– A légi cargoforgalom visszatért a válságot megelőző szintjére, és ez régóta várt jó hír a globális gazdaságnak. Azonban míg a vízi teherszállítás iránt nagyon erős a kereslet, addig a légi áruforgalomnak korlátot állít az, hogy – a vírus előtti időkben megszokott módon – az utasszállító gépek teherhordó-kapacitása most nem használható ki, az utasforgalom ugyanis minimális. Normál esetben a globális áruforgalom értékének egyharmada légi úton realizálódik, ezért az iparág helyreállítása a világ gazdaságainak talpra állásához is nélkülözhetetlen, nem is beszélve arról, hogy az életmentő vakcinák szállítására is nagy erőket kell fordítanunk – idézi a közlemény Alexandre de Juniacot, a IATA vezérigazgatóját.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.